Mít vlastní webové stránky je pro každého podnikatele naprostý základ, o tom asi není třeba příliš diskutovat. Víte ale, kolik taková tvorba webu stojí? Tento článek je věnován úplným začátečníkům, kteří přemýšlí, že si pořídí web, ale zatím neví, jak na to. Ukáže, co všechno je potřeba a jaké jsou průměrné ceny jednotlivých položek.u).
O tom, kolik stojí webové stránky, byste měli mít přehled, obzvláště pokud se chystáte si na práci najmout nějakého programátora nebo webdesignéra. Spousta agentur totiž sází na nevědomost svých klientů a za jednoduché úkony si účtuje přemrštěné částky.
Cenu webových stránek lze rozdělit na 6 základních prvků. Seřadili jsme je do tabulky níže podle toho, jak je budete muset řešit.
U každého z nich naleznete orientační náklady. Ty se mnohdy dost liší.
Bereme zde totiž v potaz průměrnou cenu za běžné i na trochu komplikovanější weby nebo e‑shopy a stejně tak DIY přístup (do it yourself, tedy udělej si sám) versus agenturní ceny.
Všechny prvky a jejich nacenění si tu postupně vysvětlíme.
Doména | 0–1 500 Kč ročně |
---|---|
Webhosting | 0–8 000+ Kč ročně |
Redakční systém | 0–30 000 Kč ročně |
Obsah/design | 0–100 000+ Kč jednorázově (poté méně) |
Správa webu | 0–20 000+ Kč ročně |
Zabezpečení | 0–1 000+ Kč měsíčně |
Možná si říkáte, že nám tu chybí ještě marketing. Ten by jistě v našem ceníku webových stránek mohl představovat 7. položku. Bereme ho ovšem spíše jako samostný náklad, který budou řešit jen podnikatelé.
Stránky si můžete pochopitelně zřídit zcela zdarma (nebo téměř zdarma).
Předem ale upozorňujeme, že toto řešení se hodí spíše pro „hobby“ weby.
Podnikatelům přinese více problémů než užitku. Jak vaše firma jen trochu povyroste, začne vás web zdarma velice omezovat. A jeho obsah se pak těžko převádí na nějaký vhodnější webhosting.
Nechcete-li za web příliš utrácet, přečtěte si náš článek Web zdarma: 4 návody, jak si vytvořit vlastní webové stránky za 0 nebo pár korun.
Doména je adresa, nebo chcete-li jméno webu, které následuje za www. Google například používá domény google.com nebo u nás google.cz.
Výběr domény má velký vliv na váš branding, takže ho nepodceňujte.
Doména se skládá ze 2 základních částí:
Přečtěte si více o tom, co je doména a jak funguje.
Právě doménová koncovka je to, co rozhoduje o ceně: domény .com nebo třeba .info stojí pár stovek, .cz doména se dá sehnat i pod 200 Kč za 1. rok.
Nevšední (marketingové) koncovky jako .beer, .cafe, .store nebo .software vyjdou i na pár tisíc.
Dokáží vás sice odlišit od konkurence, ale představují také určitě riziko: Češi totiž za název domény automaticky píší .cz.
Registrovat doménu si můžete mnohem dříve, než své webové stránky začnete vůbec řešit. Každá doména může být na internetu jen jednou. Je tedy možné, že když s výběrem budete otálet, zrovna tu vaši vysněnou obsadí někdo jiný.
K tématu registrace domény doporučujeme sérii našich článků:
Váš web je ve skutečnosti jen pár souborů uložených na vzdáleném počítači, kterému se říká server.
Server je non-stop on-line, a díky tomu je i váš web na internetu stále viditelný.
Místo na serveru vám pronajme webhostingová společnost, která se o server stará. A právě tomuto pronájmu se říká webhosting – hostování webu.
Přečtěte si více o tom, co je webhosting (a jak vybrat ten nejlepší).
Cena za webhosting se různí, stejně jako se různí kvalita poskytovaných služeb.
Základním faktorem při výběru hostingu je diskový prostor, tzn. kolik může váš web na serveru zabírat místa.
Rovnice je jednoduchá: čím více místa potřebujete → tím dražší webhosting.
Každý poskytovatel webhostingu nabízí různé balíčky podle objemu dat a dalších specifikací.
Pro malý firemní web, který přijímá objednávky přes kontaktní formulář, do začátku bohatě stačí 5GB webhosting, který stojí kolem 600 Kč ročně.
Svůj hosting můžete samozřejmě kdykoliv upgradovat.
E-shopy už většinou potřebují vlastní virtuální server, který poskytovatelé webhostingu také nabízejí.
U virtuálních serverů vás krom diskového prostoru bude zajímat i výkon – tedy stejně jako u běžného počítače počet procesorů (CPU) a velikost paměti (RAM).
Provoz e‑shopu na virtuálním serveru vyjde na cca 8 000 Kč za rok.
Redakční systém (content management system neboli CMS) je on-line program, ve kterém si web můžete snadno „naklikat“.
Vyberete si předdefinovanou šablonu, poskládáte si strukturu z různých bloků a doplníte obsah (obrázky, text, video, formuláře apod.).
Seznam nejpoužívanějších redakčních systému najdete na konci tohoto článku.
Práci v něm s trochou samostudia zvládnete i sami, nebo si najmete webdesignéra, který umí s redakčními systémy pracovat. To se vám dnes vyplatí mnohem více, než si najímat programátora, aby vám naprogramoval web v kódu.
Nejpoužívanějším redakčním systémem na světě je WordPress (používá ho až 43 % všech webových stránek). Sám o sobě je zdarma, ale za doplňky a nástroje (pluginy) pravděpodobně budete muset něco zaplatit.
Na WordPressu lze vytvořit v podstatě jakýkoliv web i e‑shop.
WordPress má své výhody i úskalí. Zjistěte více o CMS a WordPressu.
WordPress je nejpoužívanější redakční systém na světě, a navíc je zdarma.
Jednodušší než redakční systémy, a přitom zpravidla také zdarma, jsou takzvané web editory.
Jednodušší jsou hlavně proto, že vám nedávají na výběr z tolika možností a obsahují integrovaný, přednastavený webhosting. Jediné, co si tak musíte pořídit, je doména.
Vyzkoušejte bezplatný WebEditor od Webglobe.
To může být do začátku výhoda – ovládání je tak intuitivní, že ho zvládne i naprostý amatér.
Ve chvíli, kdy začnete růst a potřebujete větší a profesionálnější webové stránky, vám však web editor začne být těsný.
Modelový příklad firmy, které bohatě stačí takový web editor: Kamenný obchod nebo služba (instalatér, kadeřnictví apod.), který chce krom Facebookové stránky a profilu na Google mapách i web, na nějž by mohl umístit základní informace o otevírací době, ceník služeb apod.
Kvantita a kvalita obsahu potřebného pro web záleží i na typu vašeho byznysu.
Pro nejjednodušší stránky vám postačí DIY, tedy „udělej si sám“.
High-end weby si na psaní textů najímají copywritery a na vizuální stránku webdesignéry, o nichž tu už byla řeč.
Webdesignéři pomohou i s takzvaným UX (user experience), což je v podstatě organizace webu tak, aby na něm návštěvník snadno zorientoval.
Dobrý designér si za hodinu své práce řekne klidně i pár tisíc. Na rozjezd malého webu na WordPressu si pro něj připravte 20 000 Kč. Pro větší web nebo e‑shop pak klidně i dvakrát nebo třikrát tolik.
Copywriteři si svou práci počítají na hodiny nebo normostrany (1 normostrana = 1 800 znaků, což je cca 250 slov).
Postarají se vám o textaci webu a můžete je využívat i pro psaní příspěvků na blog, e‑mailových newsletterů pro vaše klienty, Facebookových reklam apod.
Slušný copywriter, to znamená takový, který svou práci udělá lépe než vy, bude stát nejméně 500 Kč na hodinu nebo 750–1 000 Kč na normostranu.
Takový, který navíc umí SEO – to znamená, že text přizpůsobí tak, aby se váš web dostal na přední příčky ve vyhledávání na Googlu nebo Seznamu – vyjde ještě o něco dráž.
Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) je v dnešní době extrémně důležitá disciplína. SEO specialista, jehož plat je srovnatelný s platem copywriterů a designérů, ale podle nás patří již spíše pro marketing.
Pro představu:
Tyto ceny za textaci webu jsou opravdu hrubý odhad. Krom množství textu totiž záleží třeba i na odbornosti. Technický copywriter, který rozumí třeba IT nebo těžkému strojírenství, bude dražší než autor life-style obsahu.
Webové stránky musí někdo vytvořit – to je víceméně jednorázová investice do začátku.
O web se během roku ale také musí někdo starat.
Jedna věc je běžná údržba obsahu. Druhá, ta techničtější, jsou jeho aktualizace. Redakční systém, stejně jako programy ve svém počítači, totiž musíte pravidelně aktualizovat.
Provoz nejjednoduššího firemního webu (pár stránek s portfoliem a kontaktním formulářem) vyjde na 2–5 000 Kč ročně.
U velkých a komplexních e‑shopů a korporátních webů se nicméně částka dokáže vyšplhat až do statisíců.
Poslední na našem seznamu je zabezpečení webu. To je téma samo o sobě, obzvláště u WordPressu.
Základní věc, kterou ale můžete pro začátek udělat, je zajistit bezpečnost svých návštěvníků.
K tomu slouží SSL certifikát, který šifruje komunikaci mezi vaším webem a jejich prohlížečem, a zamezuje tak krádeži dat. K té může dojít, kdykoliv na vašem webu návštěvníci zadávají jakékoliv osobní údaje.
SSL certifikát nutně potřebujete pokud návštěvníci na vašem webu:
Dobrá zpráva je, že pro naprostou většinu běžných webů postačí SSL certifikát zdarma (Let’s Encrypt), který si můžete snadno aktivovat u svého poskytovatele domény a webhostingu.
Chcete-li se o tomto tématu dozvědět více, přečtěte si článek Co je SSL certifikát.
Pojďme si to nyní celé shrnout. Běžný firemní web obsahuje:
Předpokládejme, že texty si napíšete sami – tím se vám sníží i každoroční náklady na copywritera.
Na tvorbu a správu webu si najmete agenturu. Web si necháte vytvořit na WordPressu.
Doména .CZ | 145 Kč na 1. rok (poté 295 Kč) |
---|---|
Webhosting | 588 Kč |
Redakční systém WordPress | 0 Kč |
Design | 20 000 Kč |
Správa webu | 5 000 Kč |
Zabezpečení | 0 Kč |
Náklady do začátku | 20 733 Kč |
Náklady na následující rok | 5 733 Kč |
Pro WordPress je dobré pořídit si alespoň některé základní pluginy. Ty mají různé funkce. Některé rozšiřují WordPress o možnost vytvořit e‑shop, jiné pomáhají s bezpečností nebo třeba řeší GDPR. Pluginy však mohou být zpoplatněné.
S těmito redakčními systémy zvládnete vytvořit web nebo e‑shop s blogem, pokladním a rezervačním systémem, prodejním formulářem. Některé vám navíc nabídnou i vlastní nástroj pro e‑mail marketing.
Do WordPressu doporučujeme nainstalovat plugin Elementor. Je sice placený (stojí cca 1 300 Kč za rok), ale tvorbu webu vám extrémně usnadní. Funguje na principu drag&drop, to znamená, že si tam webové stránky snadno a rychle poskládáte z připravených bloků.
Návod Jak založit e‑shop od mladypodnikatel.cz (doporučujeme i všechny jejich podcasty a videa)
Sdílejte článek
Proč věci na různých místech, když je můžete mít na jediném?