Jan Dvořák

Publikováno 20. února 2023

Tvorba webu: kolik stojí vlastní webové stránky?

Tvorba webu

10 min

Jan Dvořák

Publikováno 20. února 2023

Další štítkyWebhostingWordPress
Obrázek dívky s tabletem

Mít vlastní webové stránky je pro každého podnikatele naprostý základ, o tom asi není třeba příliš diskutovat. Víte ale, kolik taková tvorba webu stojí? Tento článek je věnován úplným začátečníkům, kteří přemýšlí, že si pořídí web, ale zatím neví, jak na to. Ukáže, co všechno je potřeba a jaké jsou průměrné ceny jednotlivých položek.

O tom, kolik stojí webové stránky, byste měli mít přehled, obzvláště pokud se chystáte si na práci najmout nějakého programátora nebo webdesignéra. Spousta agentur totiž sází na nevědomost svých klientů a za jednoduché úkony si účtuje přemrštěné částky.

Ceník pro tvorbu webových stránek krok po kroku

Cenu webových stránek lze rozdělit na 6 základních prvků. Seřadili jsme je do tabulky níže podle toho, jak je budete muset řešit.

U každého z nich naleznete orientační náklady. Ty se mnohdy dost liší.

Bereme zde totiž v potaz průměrnou cenu za běžné i na trochu komplikovanější weby nebo e‑shopy a stejně tak DIY přístup (do it yourself, tedy udělej si sám) versus agenturní ceny.

Všechny prvky a jejich nacenění si tu postupně vysvětlíme.

Doména 0–1 500 Kč ročně
Webhosting 0–8 000+ Kč ročně
Redakční systém 0–30 000 Kč ročně
Obsah/design 0–100 000+ Kč jednorázově (poté méně)
Správa webu 0–20 000+ Kč ročně
Zabezpečení 0–1 000+ Kč měsíčně

 

Možná si říkáte, že nám tu chybí ještě marketing. Ten by jistě v našem ceníku webových stránek mohl představovat 7. položku. Bereme ho ovšem spíše jako samostný náklad, který budou řešit jen podnikatelé. 

Tvorba webu za 0 Kč – vyplatí se web zdarma?

Stránky si můžete pochopitelně zřídit zcela zdarma (nebo téměř zdarma).

Předem ale upozorňujeme, že toto řešení se hodí spíše pro „hobby“ weby.

Podnikatelům přinese více problémů než užitku. Jak vaše firma jen trochu povyroste, začne vás web zdarma velice omezovat. A jeho obsah se pak těžko převádí na nějaký vhodnější webhosting.

Nechcete-li za web příliš utrácet, přečtěte si náš článek Web zdarma: 4 návody, jak si vytvořit vlastní webové stránky za 0 nebo pár korun.

Cena domény

Doména je adresa, nebo chcete-li jméno webu, které následuje za www. Google například používá domény google.com nebo u nás google.cz.

Výběr domény má velký vliv na váš branding, takže ho nepodceňujte.

Doména se skládá ze 2 základních částí:

  • názvu domény (google)
  • a koncovky (.cz)

Přečtěte si více o tom, co je doména a jak funguje.

Právě doménová koncovka je to, co rozhoduje o ceně: domény .com nebo třeba .info stojí pár stovek, .cz doména se dá sehnat i pod 200 Kč za 1. rok.

Nevšední (marketingové) koncovky jako .beer, .cafe, .store nebo .software vyjdou i na pár tisíc.

Dokáží vás sice odlišit od konkurence, ale představují také určitě riziko: Češi totiž za název domény automaticky píší .cz.

Užitečné odkazy k doménám

Registrovat doménu si můžete mnohem dříve, než své webové stránky začnete vůbec řešit. Každá doména může být na internetu jen jednou. Je tedy možné, že když s výběrem budete otálet, zrovna tu vaši vysněnou obsadí někdo jiný.

K tématu registrace domény doporučujeme sérii našich článků:

Nabídka různých doménových koncovek k tvorbě webu

Webhosting

Váš web je ve skutečnosti jen pár souborů uložených na vzdáleném počítači, kterému se říká server.

Server je non-stop on-line, a díky tomu je i váš web na internetu stále viditelný.

Místo na serveru vám pronajme webhostingová společnost, která se o server stará. A právě tomuto pronájmu se říká webhosting – hostování webu.

Přečtěte si více o tom, co je webhosting (a jak vybrat ten nejlepší).

Cena za webhosting se různí, stejně jako se různí kvalita poskytovaných služeb.

Základním faktorem při výběru hostingu je diskový prostor, tzn. kolik může váš web na serveru zabírat místa.

Rovnice je jednoduchá: čím více místa potřebujete → tím dražší webhosting.

Každý poskytovatel webhostingu nabízí různé balíčky podle objemu dat a dalších specifikací.

Pro malý firemní web, který přijímá objednávky přes kontaktní formulář, do začátku bohatě stačí 5GB webhosting, který stojí kolem 600 Kč ročně.

Svůj hosting můžete samozřejmě kdykoliv upgradovat.

E-shopy už většinou potřebují vlastní virtuální server, který poskytovatelé webhostingu také nabízejí.

U virtuálních serverů vás krom diskového prostoru bude zajímat i výkon – tedy stejně jako u běžného počítače počet procesorů (CPU) a velikost paměti (RAM).

Provoz e‑shopu na virtuálním serveru vyjde na cca 8 000 Kč za rok.

Redakční systém nebo web editor

Redakční systém (content management system neboli CMS) je on-line program, ve kterém si web můžete snadno „naklikat“.

Vyberete si předdefinovanou šablonu, poskládáte si strukturu z různých bloků a doplníte obsah (obrázky, text, video, formuláře apod.).

Seznam nejpoužívanějších redakčních systému najdete na konci tohoto článku.

Práci v něm s trochou samostudia zvládnete i sami, nebo si najmete webdesignéra, který umí s redakčními systémy pracovat. To se vám dnes vyplatí mnohem více, než si najímat programátora, aby vám naprogramoval web v kódu.

Nejpoužívanějším redakčním systémem na světě je WordPress (používá ho až 43 % všech webových stránek). Sám o sobě je zdarma, ale za doplňky a nástroje (pluginy) pravděpodobně budete muset něco zaplatit.

Na WordPressu lze vytvořit v podstatě jakýkoliv web i e‑shop.

Doporučujeme pro něj zvolit speciální WordPress hosting, který má vše předem nainstalované a je vyladěný tak, aby váš web byl rychlý, bezpečný a spolehlivý. 

WordPress má své výhody i úskalí. Zjistěte více o CMS a WordPressu.

WordPress redakční systém má různé šablony

WordPress je nejpoužívanější redakční systém na světě, a navíc je zdarma.

Jednodušší než redakční systémy, a přitom zpravidla také zdarma, jsou takzvané web editory.

Jednodušší jsou hlavně proto, že vám nedávají na výběr z tolika možností a obsahují integrovaný, přednastavený webhosting. Jediné, co si tak musíte pořídit, je doména.

Vyzkoušejte bezplatný WebEditor od Webglobe.

To může být do začátku výhoda – ovládání je tak intuitivní, že ho zvládne i naprostý amatér.

Ve chvíli, kdy začnete růst a potřebujete větší a profesionálnější webové stránky, vám však web editor začne být těsný.

Modelový příklad firmy, které bohatě stačí takový web editor: Kamenný obchod nebo služba (instalatér, kadeřnictví apod.), který chce krom Facebookové stránky a profilu na Google mapách i web, na nějž by mohl umístit základní informace o otevírací době, ceník služeb apod.

Obsah a design webu

Kvantita a kvalita obsahu potřebného pro web záleží i na typu vašeho byznysu.

Pro nejjednodušší stránky vám postačí DIY, tedy „udělej si sám“.

High-end weby si na psaní textů najímají copywritery a na vizuální stránku webdesignéry, o nichž tu už byla řeč.

Webdesignéři pomohou i s takzvaným UX (user experience), což je v podstatě organizace webu tak, aby na něm návštěvník snadno zorientoval.

Dobrý designér si za hodinu své práce řekne klidně i pár tisíc. Na rozjezd malého webu na WordPressu si pro něj připravte 20 000 Kč. Pro větší web nebo e‑shop pak klidně i dvakrát nebo třikrát tolik.

Copywriteři si svou práci počítají na hodiny nebo normostrany (1 normostrana = 1 800 znaků, což je cca 250 slov).

Postarají se vám o textaci webu a můžete je využívat i pro psaní příspěvků na blog, e‑mailových newsletterů pro vaše klienty, Facebookových reklam apod.

Slušný copywriter, to znamená takový, který svou práci udělá lépe než vy, bude stát nejméně 500 Kč na hodinu nebo 750–1 000 Kč na normostranu.

Takový, který navíc umí SEO – to znamená, že text přizpůsobí tak, aby se váš web dostal na přední příčky ve vyhledávání na Googlu nebo Seznamu – vyjde ještě o něco dráž.

Součástí nákladů na web je pro podnikatele i SEO

Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) je v dnešní době extrémně důležitá disciplína. SEO specialista, jehož plat je srovnatelný s platem copywriterů a designérů, ale podle nás patří již spíše pro marketing.

Pro představu:

  • kvalitní blogový článek vás vyjde na 1 500–6 000 Kč
  • domovská stránka na 5–10 000 Kč
  • produktové a přistávací stránky na 5–15 000 Kč
  • stránka „o nás“, reference, kontakt apod. na 1–5 000 Kč

Tyto ceny za textaci webu jsou opravdu hrubý odhad. Krom množství textu totiž záleží třeba i na odbornosti. Technický copywriter, který rozumí třeba IT nebo těžkému strojírenství, bude dražší než autor life-style obsahu.

Správa webu

Webové stránky musí někdo vytvořit – to je víceméně jednorázová investice do začátku.

O web se během roku ale také musí někdo starat.

Jedna věc je běžná údržba obsahu. Druhá, ta techničtější, jsou jeho aktualizace. Redakční systém, stejně jako programy ve svém počítači, totiž musíte pravidelně aktualizovat.

Provoz nejjednoduššího firemního webu (pár stránek s portfoliem a kontaktním formulářem) vyjde na 2–5 000 Kč ročně.

U velkých a komplexních e‑shopů a korporátních webů se nicméně částka dokáže vyšplhat až do statisíců.

Bezpečnost

Poslední na našem seznamu je zabezpečení webu. To je téma samo o sobě, obzvláště u WordPressu.

Základní věc, kterou ale můžete pro začátek udělat, je zajistit bezpečnost svých návštěvníků.

K tomu slouží SSL certifikát, který šifruje komunikaci mezi vaším webem a jejich prohlížečem, a zamezuje tak krádeži dat. K té může dojít, kdykoliv na vašem webu návštěvníci zadávají jakékoliv osobní údaje.

SSL certifikát nutně potřebujete pokud návštěvníci na vašem webu:

  • zadávají platební údaje v checkoutu (typicky e‑shop)
  • registrují se a přihlašují do svého účtu
  • poskytují svůj e‑mail (například pro odběr novinek)

Dobrá zpráva je, že pro naprostou většinu běžných webů postačí SSL certifikát zdarma (Let’s Encrypt), který si můžete snadno aktivovat u svého poskytovatele domény a webhostingu.

Chcete-li se o tomto tématu dozvědět více, přečtěte si článek Co je SSL certifikát.

Cena webových stránek: Na kolik tedy vyjde malý firemní web?

Pojďme si to nyní celé shrnout. Běžný firemní web obsahuje:

  • domovskou stránku (Home Page)
  • několik produktových stránek
  • stránku o nás
  • reference
  • kontaktní formulář

Předpokládejme, že texty si napíšete sami – tím se vám sníží i každoroční náklady na copywritera.

Na tvorbu a správu webu si najmete agenturu. Web si necháte vytvořit na WordPressu.

Náklady na web:

Doména .CZ 145 Kč na 1. rok (poté 295 Kč)
Webhosting 588 Kč
Redakční systém WordPress 0 Kč
Design 20 000 Kč
Správa webu 5 000 Kč
Zabezpečení 0 Kč
Náklady do začátku 20 733 Kč
Náklady na následující rok 5 733 Kč

 

Pro WordPress je dobré pořídit si alespoň některé základní pluginy. Ty mají různé funkce. Některé rozšiřují WordPress o možnost vytvořit e‑shop, jiné pomáhají s bezpečností nebo třeba řeší GDPR. Pluginy však mohou být zpoplatněné. 

Užitečné odkazy pro tvorbu webu

Nejpoužívanější CMS redakční systémy:

S těmito redakčními systémy zvládnete vytvořit web nebo e‑shop s blogem, pokladním a rezervačním systémem, prodejním formulářem. Některé vám navíc nabídnou i vlastní nástroj pro e‑mail marketing.

  • WordPress je nejrozšířenější redakční systém na světě a je navíc zcela zdarma.
  • Joomla je další bezplatný CMS, který nabízí celou řadu rozšíření, jen je malinko složitější.
  • Woocommerce je plugin pro WordPress vytvořený speciálně pro on-line prodejce.
  • Drupal se hodí pro složitější weby. V ČR na něm běží například web České televize.
  • Wix je super jednoduchý, základní verze je za 120 Kč měsíčně, podnikatelský web vyjde na 380,-.
  • Mioweb je český systém, což oceníte kvůli české podpoře a napojení na Zásilkovnu apod. Bohužel stojí 2 500,- měsíčně.
  • Shopify je platforma zaměřená na tvorbu e‑shopů. Stojí od 650 Kč měsíčně.
  • Shoptet je české e‑shopové řešení, tzn. opět oceníte napojení na české služby. Cena začíná na 340 Kč za měsíc.

Do WordPressu doporučujeme nainstalovat plugin Elementor. Je sice placený (stojí cca 1 300 Kč za rok), ale tvorbu webu vám extrémně usnadní. Funguje na principu drag&drop, to znamená, že si tam webové stránky snadno a rychle poskládáte z připravených bloků.

Návody, jak vytvořit webovou stránku na různých CMS

Návod Jak založit e‑shop od mladypodnikatel.cz (doporučujeme i všechny jejich podcasty a videa)

Chcete-li prodávat e‑booky, on-line kurzy nebo jakékoliv služby, možná pro vás bude lepší jednoduchá prodejní stránka s chytrým objednávkovým formulářem. Takovou si snadno vytvoříte českým s nástrojem FAPI. Na sběr poptávek vám také dobře poslouží Konverzky.

Jan Dvořák

Jsem hlavní copywriter a redaktor Webglobe blogu s více jak 200 blogovými články, případovými studiemi a e-booky na kontě. Poradím vám především s on-line marketingem, SEO a tvorbou webu na WordPressu.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem