Chcete-li si pořídit vlastní www stránky, dřív nebo později na tyto pojmy narazíte. Abyste chápali jejich význam, připravili jsme pro vás Slovníček IT pojmů, který vám je popořadě vysvětlí. V předchozím článku jsme představili pojem doména. Nyní si povíme, co je webhosting.
Virtuální svět internetu se od skutečnosti zas tak moc neliší. Když chcete něco prodávat „na živo“, seženete si prostory, a v nich si zřídíte prodejnu. Když to chcete prodávat on-line, pořídíte si webhosting, a na něj si umístíte web.
Stejně jako kamenný obchod ve městě, i váš web na internetu zabírá kousek místa (obsahuje text, obrázky a další data). A právě pronájmu tohoto místa se říká webhosting.
Všechna data na internetu se ukládají na servery. To jsou speciální výkonné počítače, které běží non-stop, a zaručují tak, že váš web je stále on-line, dostupný pro návštěvníky.
Jinými slovy: webhosting je placená služba, jíž si na serveru pronajímáte prostor pro své webové stránky.
Byť existuje minimálně 1 způsob, jak mít webhosting zdarma (hodí se ale jen pro úplné začátečníky a více si o něm povíme dále v článku), vlastní počítač vám k němu nepomůže. Běžné stolní počítače jsou na to totiž málo výkonné.
Doména a webhosting jdou ruku v ruce. Bez domény máte sice data někde na serveru, ale k webu se nikdo z venčí nedostane. A doména je bez hostingu jen adresa, na které nikdo nesídlí.
Někomu stačí malý obchod v pasáži, někdo potřebuje celý supermarket. I pro weby existují různě prostorné a výkonné hostingy.
Málokdo je rozlišuje a i my zde používáme slovo hosting jako zkratku pro webhosting.
Kdybychom ale měli být přesní, tak webhosting je jen jeden druh hostingu – většinou se jím míní konkrétně sdílený hosting. Vedle něj existuje ještě server hosting, kam spadají všechny druhy privátních serverů.
A to jsou v podstatě 2 hlavní kategorie hostingů, s nimiž se setkáte.
Srovnání typů webhostingů
Patříte-li mezi běžné uživatele, kteří spravují nějaký ten e‑shop nebo web třeba na WordPressu, je pro vás sdílený webhosting nejlepší volba. Jak už název napovídá, server sdílíte s větším množstvím uživatelů/webů.
Je to takový cenově výhodný poloautomat – zálohy bývají automatické, neřešíte žádnou složitou konfiguraci PHP a součástí je i technická podpora, která vám s nastavením pomůže.
Má však 1 zásadní nevýhodu: poskytovatel hostingu vám garantuje místo, nikoliv však výkon.
Je jako dům s ne vždy příjemnými sousedy. Stačí, že se třeba před Vánoci na ostatní weby navalí větší množství návštěvnosti, která server zpomalí pro všechny jeho obyvatele, tedy i pro váš web.
Pro větší e‑shopy tedy představuje riziko, že v ty nejvýdělečnější dni v roce třeba úplně přestanou fungovat objednávky.
Cena sdíleného webhostingu se pohybuje mezi pár desítkami až stovkami korun měsíčně. Rozhoduje o ní především velikost prostoru a počet domén a databází.
Podívejte se na naši nabídku sdíleného hostingu.
Speciálním typem sdíleného hostingu je multihosting, pod kterým si můžete ubytovat více domén. Je cenově výhodnější, než když si pořizujete webhosting pro každou doménu zvlášť.
Jak roste váš byznys, rostou i nároky vašeho webu. Sdílený webhosting vám brzy začne být malý, a je tedy potřeba jít do většího. V tu chvíli je třeba sáhnout po server hostingu.
Ten má více podtypů podle velikosti a toho, kdo se vám o něj stará.
Virtuální privátní server je jako supermarket v nákupním středisku. O server se stále dělíte s dalšími sousedy, těch je ale o poznání méně.
Vše si můžete nakonfigurovat sami podle svých představ, domén můžete mít neomezené množství a hlavně máte garantovaný výkon.
Právě ten určuje cenu VPS, která se ale stále pohybuje jen v řádu stovek měsíčně.
Chcete-li mít jistotu, že váš e‑shop pojede na 100 % i při největším náporu návštěvníků, rozhodně se vyplatí vyměnit sdílený hosting za VPS co nejdříve.
Virtuální managed server je určený těm, kdo se o provoz a údržbu nechtějí starat sami. VMS vám nakonfiguruje poskytovatel přesně podle vašich představ.
Za to si samozřejmě budete muset připlatit. U VMS se cena pohybuje od pár stovek po nižší řády tisíců.
Tenhle server je už opravdu „fyzicky“ váš. S nikým se o něj nedělíte. I zde si můžete vybrat, jestli se o něj budete starat sami, nebo správu necháte na poskytovateli.
Fyzický server už vás vyjde na pár tisíc měsíčně a hodí se pro opravdu velké společnosti.
Nejvyšší laťkou je virtuální datacentrum. To je, jako byste si pro sebe pořídili celý obchoďák.
Každý zbystří, jakmile je někde napsáno ZDARMA. Webhosting free se ale hodí leda tak pro „hobíky“, co si chtějí zřídit stránky pro radost, třeba aby na ně dali fotky svého pejska.
Pro podnikání je prakticky nepoužitelný. Proč?
Každý běžný webhosting zdarma totiž běží na doméně poskytovatele (tzn. na doméně 3. řádu), která na zákazníky působí lacině a nedůvěryhodně (už jen proto, že na svém webu zpravidla musíte tolerovat cizí reklamu).
Příkladem jsou třeba stránky Sweb (končící projekt pod seznam.cz): místo www.domena.cz tu máte www.domena.sweb.cz.
A nedůvěryhodně působí i na Google, protože takové vypůjčené doméně zpravidla chybí SSL certifikát. Pravděpodobnost, že ji Google někomu ukáže, je tedy prakticky nulová.
Krom toho si freehostingu nezaložíte e‑mailovou schránku (což je opět bod dolů pro důvěryhodnost v očích zákazníků).
Proto jsme vymysleli bezplatný webhosting pro začínající podnikatele. Ten zajišťuje přímo náš WebEditor – nástroj pro tvorbu www stránek. Umí vše, co začátečník k 1. webu potřebuje a je mnohem jednodušší než WordPress.
Free verze WebEditoru nabízí:
Na internetu najdete nespočet srovnání webhostingů, které vám pomohou v rozhodování (pamatujte, že se zpravidla týkají jen sdíleného hostingu).
Všechna se točí kolem těch samých parametrů:
Co je to webhosting? Pronájem místa na serveru. Servery jsou uloženy v datacentrech, což je prostě hala plná počítačů.
U některých poskytovatelů můžete někdy narazit na speciální webhosting pro WordPress (nebo i pro další CMS editory jako Joomla, Drupal atd.).
Někdy jde jen o marketingový trik, jindy si u těchto hostingů platíte za předinstalovaný WordPress a některé specifické parametry (velikost prostoru, TurboCache technologii, PHP memory_limit atd.).
U nás máte výběr hostingu jednodušší. Na WordPress jsou totiž stavěné všechny naše balíčky.
Ne, o národní hrdost tu rozhodně nejde. Mít český hosting je důležité z jiného důvodu:
Představte si, že provozujete obchod s obuví u nás, ale sklad máte až v Německu. Než se k zboží dostane do Čech, uplyne klidně i týden. Proč by měli zákazníci tak dlouho čekat, když u konkurence mají svou objednávku do druhého dne?
Rychlost webhostingu se odvíjí nejen od kvality a výkonu serverů, ale i od takzvané latence. To je zpoždění dat, k němuž dochází kvalitou internetového připojení. A na ni má mimo jiné vzdálenost serveru přímý vliv.
Jinými slovy: Čím dále od vás váš server je, tím vyšší bude latence.
Hledáte-li srovnání webhostingů, zkuste srovnávací weby jako například hostingy.net. Najdete tu recenze i porovnání balíčků jednotlivých poskytovatelů podle ceny, kvality a spousty dalších parametrů.
Sdílejte článek
Proč věci na různých místech, když je můžete mít na jediném?