Jan Dvořák

Publikováno 4. května 2023

Tvorba webových stránek: Ultimátní návod do začátku s tipy navíc

Tvorba webu

15 min

Jan Dvořák

Publikováno 4. května 2023

Návod pro tvorbu webu

Tvorba webových stránek. Ještě před 10 lety byste na to pravděpodobně potřebovali programátora, nebo rovnou celou IT firmu, a stálo by vás to desetitisíce. Dnes už to bez problémů zvládnete o dost levněji sami. V tomto článku najdete všechnu teorii tvorby webu, od počátečního plánování po návody na to, jak napsat dobrý obsah.

Vlastní webové stránky ve 3 krocích: Co se v článku dozvíte?

K vašemu vysněnému webu vedou jen 3 kroky a my vás celou cestou provedeme.

Po přečtení tohoto článku budete umět:

  1. rozhodnout, jaký typ webu pro svůj projekt potřebujete, a všechno si dobře naplánovat
  2. vybrat vhodné zázemí a nástroje pro tvorbu webu a spočítat celkové náklady
  3. vytvořit na svém webu zajímavý obsah, případně sehnat někoho, kdo to udělá za vás

Praktickým návodům, jak vytvořit webové stránky, tzn. jak si je reálně „naklikat“ ve web editoru, se budeme věnovat později.

Tak jdeme na to!

Krok 1: Plánování webu

Ještě než se pustíte do tvorby webových stránek, vše si pečlivě naplánujte. V prvé řadě se rozhodněte, jaký web vlastně chcete vytvořit.

Weby mohou mít různou podobu. Toto jsou nejčastější typy:

  1. Firemní web (s poptávkovým formulářem)
  2. E-shop
  3. Portfolio
  4. Blog
  5. Členská sekce (pro on-line kurzy)
  6. On-line noviny nebo magazín
  7. Vzdělávací web
  8. Srovnávač

Vizuální portfolio si můžete vytvořit i na specializovaných portálech jako například Behance nebo Flickr. Někomu stačí i pouhý Facebook nebo Instagram.

Lekce z byznysu: Stanovte si konkrétní cíle

Chystáte-li se vyrazit na internet, musíte si nejprve definovat svůj cíl. Nestačí jen říct „chci vlastní web“ nebo „chci prodávat on-line“. Spíše se sami sebe zeptejte: „v čem a jak má webová stránka pomoci?“

Možná chcete zvýšit povědomí o značce? Úplně nejlepší odpověď na tuto otázku je ale například vyšší obrat, počet zakázek nebo měsíční návštěvnost v kamenné prodejně.

Díky měřitelným cílům totiž můžete lépe pochopit, na kolik vám váš web pomáhá.

Plán:

  1. Stanovte si realistické cíle.
  2. Dobře si je definujte.
  3. Vycházejte přitom ze svého celkového byznys plánu.
  4. Ujistěte se, že jde cíle dobře měřit.
  5. Stanovte si pro ně jasný časový úsek.

Lekce z marketingu: Definujte si své publikum

Po internetu denně brouzdají miliardy lidí. Vás ale pochopitelně zajímá jen ta úzká skupina, která má potenciál stát se vašimi návštěvníky, potažmo zákazníky.

Pro ně web děláte, jejich pozornost musíte zaujmout.

Mají vaše stránky být zábavné, seriózní? Mají oslovit amatéry nebo profesionály?

Když budete znát své publikum a přizpůsobíte mu svou komunikaci, máte 100 krát větší šanci, že je přesvědčíte k akci – a akcí může být nákup, registrace, sdílení nebo cokoliv potřebujete.

Profil ideálního zákazníka:

  • Věk a pohlaví
  • Lokalita
  • Zájmy a koníčky
  • Osobnost a názory
  • Zaměstnání a příjmy

A pak můžete jít do hloubky. Zamyslete se nad tím:

  • O čem sní?
  • Čeho se bojí?
  • Co ho štve?

Profil ideálního zákazníka vám pomůže v marketingu obecně. Na jeho základě můžete vytvářet speciální nabídky produktů.

Čím užší skupinu si zacílíte, tím lepších výsledků dosáhnete. Nesnažte se svůj web udělat „pro všechny“, „hlavně aby nikoho neurazil.“ Výsledkem bude rozbředlá, nezajímavá stránka bez ducha.

Vyberte si doménu k registraci

Výběr domény neberte na lehkou váhu. Vaše doména totiž bude reprezentovat vaši značku.

V Čechách je podle správce naší národní domény CZ. NIC registováno téměř 1 500 000 domén. (Světově jsme na neuvěřitelných 2 miliardách).

Najít volnou doménu proto může představovat větší komplikaci, než se na první pohled zdá.

Registrujte si svou doménu co nejdříve, klidně i dávno předtím, než se pustíte do samotné tvorby webu.

Zde je návod, jak koupit doménu.

Chytří podnikatelé si ji koupí hned v den, kdy začnou podnikat, aby jim ji už nikdo nemohl sebrat. Vzhledem k tomu, že třeba .CZ doména vyjde jen na pár stovek ročně, se jim tato investice vyplatí.

Neomezujte se ale jen na .CZ. Na výběr máte z cca 380 doménových koncovek. Pro váš byznys by se třeba více hodila doména .STORE, .SOFTWARE, .INTERNATIONAL nebo .CAFE.

Ať už zvolíte jakoukoliv koncovku, vaše doménové jméno by mělo plnit tyto 3 úkoly:

  1. Chránit vaši značku
  2. Reprezentovat to, kdo jste a co děláte
  3. Získat pozornost vašeho publika

9 tipů pro perfektní doménu:

  1. Ať se snadno píše
  2. Držte se zkrátka (název domény by měl mít cca 15 znaků)
  3. Vyhněte se číslům a pomlčkám
  4. Přidejte klíčová slova (název produktu, služby…)
  5. Buďte originální, ať si vás pamatují
  6. Udělejte si průzkum mezi kamarády
  7. Použijte vhodnou doménovou koncovku (.CZ to vždycky jistí)
  8. Chraňte svou značku a rozvíjejte se (pojistěte si ji nákupem dalších koncovek a domén)
  9. Jednejte rychle, nebo vám ji někdo vyfoukne

 

Podrobněji se tomuto tématu věnujeme v článku Jak vybrat název domény.

Prozkoumejte konkurenci

Teď, když máte doménu vybranou, je načase začít tvořit, že? Ne tak úplně. Ještě než se do tvorby webu pustíte, podívejte se nejprve na stránky vaší konkurence a posbírejte co nejvíce inspiračních zdrojů.

Všímejte si:

  • Rozložení stránky (nadpisů, podnadpisů, jednotlivých bloků)
  • Struktury obsahu (umístění referencí, odkazů na produkty apod.)
  • Množství obsahu a textů (počtu slov v odstavcích, délky nadpisů)
  • Celkového počtu stránek
  • Využití obrázků, videí, animací
  • Použitých fontů (typů a velikosti písma) a barev
  • Navigace stránky (jak snadné je se na webu zorientovat?)
  • Optimalizace pro mobilní zařízení

Vytvořte si dokument, zkopírujte do něj zajímavé prvky, dělejte si poznámky.

A pamatujte: dobří umělci kopírují, ti nejlepší kradou.

Trendy v designu webových stránek se každých pár let rapidně mění. Zadejte do Google vyhledávání požadavek tipu „the best website designs 2023“ a vyskočí na vás spousta stránek, které tento úkol už vypracovaly za vás.

Checklist k plánování webu

Pojďme si zopakovat úkoly pro 1. krok k vlastnímu webu:

  1. Stanovte si konkrétní byznysové cíle, kterých chcete s webem dosáhnout.
  2. Definujte si své publikum a sestavte profil ideálního zákazníka.
  3. Vymyslete perfektní název a registrujte si doménu (nebo rovnou domény).
  4. Projděte weby konkurence a vytvořte si seznam prvků, které chcete použít u sebe.

Čas potřebný na plánování webu: 3–5 hodin.

Krok 2: Tvorba webových stránek

Ještě než se dostaneme k samotné tvorbě webových stránek, musíme jim zařídit domov. Ten se jmenuje webhosting.

Jen ve zkratce: Webhosting (nebo jen hosting) znamená pronájem místa na serveru. Váš web je totiž pouhý soubor dat, který musí být někde uložený.

Kompletní definici najdete v našem článku Co je webhosting (a jak vybrat ten nejlepší).

Jak vybrat poskytovatele webhostingu

Kvalitní webhosting je základ pro úspěšný web. Svého poskytovatele webhostingu proto vybírejte podle:

  1. Spolehlivosti: každý výpadek na straně poskytovatele znamená, že vaše stránky neběží. Spolehlivost webhostingu poznáte podle tzv. uptime neboli dostupnost serveru (vyjádřená v procentech). Velkým plusem jsou automatické zálohy.
  2. Podpory: Všímejte si hodnocení, přečtěte si názory na Facebooku. Důležité je hlavně to, jak rychle umí reagovat na vaše požadavky a zda dostanete všechny informace, které potřebujete.
  3. Diskového prostoru: Ten se bude odvíjet od typu webu, který tvoříte. Fotografické portfolio bude zabírat jistě více místa než obyčejný firemní web.
  4. Bezpečnosti: Malware a viry vám dokáží zničit celý rozjetý web. Ujistěte se, že součástí hostingu je i antivirus, malware scan, DDoS ochrana a SSL certifikát.
  5. Škálovatelnosti: Každý podnikatel chce růst. Ujistěte se, že váš webhosting dokáže růst s vámi. Nabízí váš poskytovatel i serverová řešení?

Nejlepší je pořídit si webhosting a doménu u jednoho poskytovatele. Je to o hodně snazší na správu a nemusíte řešit nastavení tak složitých věcí, jako jsou DNS záznamy apod.

Jak vybrat webhosting

Každý poskytovatel webhostingu zpravidla nabízí několik webhostingových balíčků. Při výběru konkrétního webhostingu:

  1. Zohledněte předpokládanou velikost webu. Běžný web většinou zabere do 5 GB místa (e-shopy nebo fotografická portfolia mohou ale klidně zabrat i více).
  2. K velikosti webu přidejte i firemní e‑mail. Budete-li využívat firemní e‑mail na vlastní doméně, počítejte s tím, že si vaše e‑mailová schránka ukousne část místa z webhostingu.
  3. Zohledněte předpokládanou návštěvnost. Pro běžné weby stačí sdílený webhosting, kdy se o výkon 1 serveru dělí více webů. Třeba E‑shop ale (minimálně před Vánoci) potřebuje celý výkon pro sebe. Proto je pro něj lepší pořídit vlastní virtuální server.
  4. Vyberte redakční systém (viz následující kapitola). Mnozí poskytovatelé například optimalizují svůj webhosting pro WordPress.
  5. Plánujte dopředu. Hodláte-li například expandovat na další trhy (nebo jen máte více webů), pořiďte si multihosting. Na něj můžete uložit více domén (tedy webů) najednou, a tím ušetříte.

Jak vytvořit webové stránky

Nyní se konečně dostáváme k tomu, proč tento článek čtete: ukážeme si, jak vytvořit webové stránky (resp. jak s tvorbou webu vůbec začít).

Je vícero způsobů, jak se pustit do práce, ale pro potřeby tohoto článku si ukážeme jen 2 nejoblíbenější:

Web Editor pro (nejen) jednoduché weby

Považujete-li se za netechnický typ a nechce-li se vám do tvorby webu investovat příliš mnoho času a prostředků, pak je pro vás toto řešení ideální.

Web si v něm doslova poskládáte z bloků jako stavebnici.

Využijte například náš Webglobe WebEditor.

  • Vyberte si jednu ze 60 šablon, která se nejvíce hodí pro vaše potřeby, nahrajte do ní vlastní text a obrázky a do hodiny můžete mít svůj web on-line.
  • WebEditor jej navíc automaticky přizpůsobí i pro mobilní telefony.
  • Plus s ním nemusíte řešit koupi webhostingu, protože ho máte v ceně (na celou předchozí kapitolu tak můžete s klidným srdcem zapomenout).
  • Základní verze WebEditoru je zdarma, takže máte možnost si vše nejdříve pořádně vyzkoušet.

Web Editor se hodí pro podnikatele a firmy, kteří se chtějí dostat na internet co nejrychleji a stačí jim jednoduchý, reprezentativní web.

WordPress – nejpoužívanější redakční systém na tvorbu webu na světě

Redakční systém WordPress už vyžaduje větší technickou zdatnost, i když kódování s ním, alespoň do začátku, nepotřebujete.

Většinu věcí si zvládnete zařídit pomocí pluginů – rozšiřujících modulů (například pro tvorbu e‑shopu slouží plugin Woocommerce).

TIP: Samotný WordPress je zdarma. Za mnohé pluginy a šablony však musíte zaplatit.

WordPressu jsme se blíže věnovali v článku Co je WordPress, CMS (a jak ho nainstalovat na 1 kliknutí).

Zde jen zmíníme, že WordPress v současnosti používá 43 % všech webů na internetu. Existuje k němu bezpočet videonávodů a on-line kurzů.

Občas je dobré začít rovnou s nástrojem, který umožní vašemu webu růst. S WordPressem umí každý programátor a UX designér, takže až se rozhodnete povýšit své webové stránky na další level, nebude to takový problém.

Abychom dosáhli maximální rychlosti pro váš budoucí web, rozhodli jsme se všechny naše webhostingové balíčky plně optimalizovat pro WordPress. Ten si na ně zvládnete nainstalovat na 1 kliknutí. 

WordPress je perfektní řešení, chcete-li mít větší svobodu v designu a nastavení svojí stránky a máte-li čas a chuť se učit s novými nástroji. Oceníte na něm možnost rozšíření o tisíce pluginů pro on-line prodej, marketing, analytiku, bezpečnost atd.

10 tipů pro tvorbu webu

  1. Vyberte si jednoduchý a čistý design.
  2. Volte takové barvy, které ladí s vaším logem.
  3. Používejte kvalitní obrázky s vysokým rozlišením.
  4. Zvolte font, který se snadno čte.
  5. Pište krátké, ale jasné a snadno pochopitelné texty.
  6. Snažte se o co nejjednodušší strukturu, menu a navigaci po webu.
  7. Ujistěte se, že je váš web responzivní (přizpůsobí se mobilům).
  8. Přidejte odkazy na své sociální sítě.
  9. Nezapomeňte na stránku s kontakty.
  10. Řiďte se daty a podle nich upravujte.

Pro datovou analýzu svého webu můžete použít nástroje, jako jsou Google Analytics nebo Hotjar, které vám ukážou, jak se návštěvníci na vašem webu chovají. Jejich nastavení je však už trochu náročnější úkon. Některé však najdete i jako pluginy pro WordPress, kde je instalace o dost jednodušší.

Checklist pro tvorbu webových stránek

  1. Rozhodněte se pro Web Editor, nebo pro WordPress.
  2. Pořiďte si webhosting.
  3. Navrhněte si celkový styl webu (barvy, font písma atd.).

Pro prvotní návrh stylu svých webových stránek můžete použít bezplatnou verzi Canva, což je v podstatě velice jednoduchý Photoshop pro negrafiky.

Kolik stojí tvorba webových stránek?

Vydáte-li se cestou DIY („udělej si sám“), budete vás krom vašeho cenného času tvorba webových stránek stát jen tolik, co stojí:

V případě, že pro tvorbu webu zvolíte WordPress a doménu a webhosting si pořídíte u Webglobe, můžete mít web už od cca 800 Kč ročně.

Pokud se rozhodnete vyzkoušet náš WebEditor, budou jediným vaším nákladem do začátku registrace domény.

Nákladům na tvorbu webu se blíže věnujeme v článku Tvorba webu: kolik vlastně stojí webové stránky?

V dalším článku pak nabízíme návod, jak si zařídit web zdarma (předem upozorňujeme, že webové stránky zdarma se hodí leda tak pro hobby blogy).

Krok 3: Vytvořte kvalitní obsah

Tvorba webových stránek pochopitelně znamená také tvorbu jejich obsahu.

Ať už chcete, aby se návštěvníci na vašem webu přihlásili k newsletteru, nakoupili nebo cokoliv mezi tím, klíčem k úspěchu jsou vždy kvalitní texty, které je k tomu přimějí.

Dobře zvolená slova i obrázky dokážou udělat opravdu hodně.

Váš příběh rozhoduje o tom, zda si vás návštěvníci oblíbí

O úspěchu vašeho byznysu nerozhoduje ani tak cena produktů nebo úžasný, profesionální web.

Mnohem důležitější než racionální argumenty nebo vzhled je pro zákazníky to, nakolik se s vámi (a s vaším produktem) dokáží ztotožnit. Jinými slovy to, zda se jim líbíte, zda je jim blízká vaše „filozofie“.

Nezáleží ani tak na tom, jak dobře umíte psát. Důležitý je váš příběh. Nebojte se poodhalit něco ze své minulosti, ze svého soukromí, z tajemství svého produktu, ať je jasně vidět, že za vaším webem je člověk z masa a kostí.

  • Řekněte něco o začátcích svého projektu.
  • Nebojte se mluvit i o chybách a slepých uličkách.
  • Přidejte fotky nebo videa sebe a svého týmu v akci.
  • Vysvětlete, jak vaše produkty vznikají.
  • Ukažte, jak vaše produkty fakticky pomáhají.

5 nejdůležitějších stránek vašeho webu z hlediska obsahu

  • Domovská stránka (home page) je to první, co vaši návštěvníci uvidí. Nezačínejte proto rovnou prezentací produktů. Nejdříve si vás musí oblíbit. Zkuste nejdříve v hlavním nadpisu a jednom souvětí shrnout, co (pro ně) vy a váš produkt děláte.
  • Stránka O nás je nejlepší místo pro váš příběh. Vyprávějte, jak to všechno začalo a dejte návštěvníkům nahlédnout pod pokličku své značky.
  • Produktová stránka vám vydělává peníze. Pamatujte, že obrázky, stejně jako zbytek obsahu, mají být aspirativní. To znamená, že kromě samotného produktu zobrazují i spokojené lidi, kterým váš produkt pomohl (vybavte si kterýkoliv billboard Coca Coly).
  • Reference dokáží raketově nastartovat vaše prodeje. 90 % zákazníků se při nákupu rozhoduje podle recenzí. Nebojte si o ně říct svým zákazníkům a nebojte se jimi pochlubit. Hlavně si je nevymýšlejte. To už je teď dokonce zakázané zákonem.
  • Kontakty by měly obsahovat alespoň váš e‑mail. Ve WordPressu si můžete snadno přidat i kontaktní formulář. Sem také napište své údaje o podnikání (IČO atd.).

Obsah webu si nejlépe vytvořte sami

Vy znáte sebe, svou firmu, příběh a hlavně svůj produkt nejlépe. Nemusíte být Shakespeare, abyste napsali úžasný text.

Mnohem důležitější než „spisovatelské střevo“ je upřímnost – tu zákazníci velice dobře vycítí. Vaše tvář, jméno a značka inspiruje víc, než dokonalá čeština.

Psaní obsahu nemusí být taková dřina. Zde je pár tipů do úspěšného začátku:

  • Publikum: vždy na něj při psaní berte ohled. A dejte si pozor, aby váš text nejen dobře vysvětlil, co děláte a nabízíte, ale i to, v čem jste lepší než konkurence.
  • Tone of voice: publiku přizpůsobte způsob svého vyjadřování (např. spisovný/nespisovný jazyk, slang, humor apod.). Stále ale platí: buďte vždy upřímní.
  • Vzhled stránky: strukturování obsahu je velice důležité. Pište jednoduché, krátké věty. Používejte dostatek nadpisů. Vyhněte se dlouhým textům. Nechte mezi odstavci dostatečné mezery a prokládejte text obrázky. Text musí být čtivý a dobře čitelný.
  • Zkoušejte: nebojte se měnit obsah, testujte různé styly. Pro A/B testování obsahu přímo na webu můžete využít nástroje jako je například Google Optimize. O chování návštěvníků stránek vám hodně napoví heatmapy v Hotjar.

Nechte si pomoci od umělé inteligence. AI nástroj Chat GPT umí psát čím dál poutavější texty. Stačí mu dát do začátku dobré zadání. Na YouTube najdete spoustu návodů, jak s Chat GPT mluvit, aby vám dalo co nejlepší odpovědi.

Copywriteři: psaní textů na zakázku

Na psaní textů si vždycky můžete sehnat copywritera. Dobrý copywriter si ale za svou práci řekne minimálně 500 Kč na hodinu (nebo 1 500 na normostranu textu).

A pamatujte: nikdo nezná váš produkt tak dobře jako vy. Vysvětlit copywriterovi, co a jak prodáváte, může nakonec přinést více problémů než užitku.

Jak na webu používat obrázky

Je smutnou pravdou, že lidé texty na webech nečtou. Obsah spíše skenují. Těkají po něm očima a zastavují se jen u výrazných vizuálních prvků.

Během pouhých 5–10 sekund se rozhodnou, váš web stojí za pozornější přečtení.

Proto jsou krom dobře formulovaných nadpisů a výrazných tlačítek důležité především obrázky.

Abyste na svém webu udrželi co nejvíce návštěvníků, držte se těchto pravidel:

  • Používejte raději vlastní obrázky. Fotobanky jako Shutterstock, Unsplash nebo Pixabay jsou levné a pohodlné zdroje kvalitních obrázků. Studiečlánky ale dokazují, že lidé generické fotky na webech ignorují.
  • Chcete-li vyvolat silnější reakci, používejte fotografie smějících se lidí hledících přímo do objektivu. I když jsme si zvykli většinu věcí nakupovat přes internet, je pro nás lidský kontakt nesmírně důležitý – viz tento A/B test obrázků.
  • Používejte kvalitní fotografie. Vyhněte se rozostřeným, špatně osvětleným záběrům. Pro vylepšení kvality fotografie můžete použít bezplatné alternativy k Photoshopu jako například Pixlr nebo Photopea.
  • Optimalizujte velikost. Velké, kvalitní obrázky zabírají hodně místa na hostingu a dokážou web pěkně zpomalit. A pomalý web je něco, co zákazníci ani Google nesnáší. Všechny proto před nahráním zkomprimujte pomocí TinyPNG.
  • Obrázky dávejte na exponovaná místa, tedy hlavně nahoru a do produktových stránek.

 Fotografie smějících se lidí návštěvníkům pomáhají ztotožnit se s vaší značkou a vytvořit tzv. social proof – důkaz, že jsou vaše produkty populární.

Lekce z marketingu 2: používejte AIDA model

AIDA je zkratka 4 slov postihujících celou cestu vašeho zákazníka:

  • Awareness (povědomí) – poprvé o vás uslyší
  • Interest (zájem) – začne se o vaši značku a produkty více zajímat
  • Desire (touha) – zájem se promění v potřebu, si váš produkt koupit
  • Action (akce) – hledá způsob, jak u vás nakoupit

Tuto cestu byste měli následovat i ve svém marketingu, tzn. měli byste ji mít na paměti, kdykoliv tvoříte nějaký obsah. Protože váš obsah je to, co na internetu prodává za vás – co zákazníka vede na této cestě.

Model AIDA aplikujte na svou celkovou strategii – snažte se oslovit zákazníky ve všech fázích. Pro každého z nich je totiž třeba připravit trochu jinou reklamu.

Podívejte se, jak s AIDA pracuje Netflix.

A myslete na něj i tehdy, když připravujete například strukturu domovské stránky:

  • Awareness = úvodní obrázek (hero image) s titulním nadpisem a popiskem, který jasně a stručně vystihuje, kdo jste a co děláte (tzn. v čem návštěvníkům dokážete pomoci).
  • Interest = váš příběh a představení produktu s benefity, které má pro zákazníka.
  • Desire = argumenty, v čem jste lepší než konkurence + social proof, tedy reference spokojených zákazníků
  • Action = tlačítko nebo objednávkový formulář, tzn. jasná nabídka, podpořená třeba slevovým kupónem, dopravou nebo zkušební verzí zdarma.

Checklist pro tvorbu obsahu

  1. Připravte si strukturu svého webu.
  2. Rozhodněte se, zda si obsah napíšete sami, nebo si zaplatíte copywritera.
  3. Připravte úžasný obsah, který bude prodávat.
Jan Dvořák

Jsem hlavní copywriter a redaktor Webglobe blogu s více jak 200 blogovými články, případovými studiemi a e-booky na kontě. Poradím vám především s on-line marketingem, SEO a tvorbou webu na WordPressu.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem