Tereza Miková

Publikováno 3. ledna 2024

Co mají všechny úspěšné weby společného?

Tvorba webu

5 min

Tereza Miková

Publikováno 3. ledna 2024

Tvorba webu

Když chcete postavit svůj web opravdu kvalitně, ujistěte se, že splňuje 6 základních parametrů všech úspěšných webových stránek: je uživatelsky příjemný, responzivní, optimalizovaný pro vyhledávače, rychle se načítá, obsahuje aktuální informace a má bezpečnostní certifikát.

Všechny tyto parametry jsou spolu navzájem propojené. Vysvětlíme si ve zkratce, co znamenají a proč se tak skvěle doplňují. Pokud se budete chtít do některého z témat ponořit více, stačí kliknout na odkazy v textu. Tak jdeme na to.

Ze všeho nejdřív se ujistěte, že máte jasnou představu o účelu své stránky: e‑shop bude zaměřený hlavně na hladký průběh nákupu, naopak web vaší společnosti bude spíš o vaší profesionální prezentaci a popisu nabízených služeb.

Jakmile máte vyřešený účel stránky, můžete ve vytváření stránek pokračovat podle následujících bodů, které jsme pro vás seřadili podle toho, jak nám přišly důležité.

1. UŽIVATELSKY PŘÍJEMNÝ DESIGN

Skvělý web není jen o estetice, ale také o vynikající zákaznické zkušenosti – když je web pro uživatele chaotický a nefunguje, jak by si představovali, jednoduše odejdou ke konkurenci.

Zamyslete se nejen nad strukturou a celkové přehlednosti obsahu, ale i nad velikostí tlačítek nebo použitím barevných kombinací, které podporují čtivost textunebijí do očí.

Kreslený návrh webu v různých barevných kombinacích

(Foto: Hal Gatewood, Unsplash)

Správně strukturovaný obsah v HTML kódu pomůže robotům vyhledávačů lépe načíst a pochopit vaši stránku. Vám to zase pomůže s umístěním na vyšších příčkách ve vyhledávání, což s sebou přináší i větší návštěvnost webu.

Neměli byste ovšem zapomínat ani na uživatele, kteří nevidí nebo špatně slyší. Doplnění kódu webu o alternativní texty obrázků a přidání titulků k videím už je v dnešní době standardem, který zpřístupní váš web ještě širší skupině lidí.

2. RESPONZIVITA

Pomalu každý druhý člověk v Česku je online na mobilním telefonu, proto vaše webová stránka musí dobře vypadat a fungovat nejen v počítači, ale i na mobilech a tabletech.

Pokud se stránka neumí automaticky přizpůsobit různým zařízením, může se stát, že je text nečitelný nebo obrázky moc velké a web připadá uživatelům nepřehledný.

Žena pracuje na počítači a čte e-mail na mobilu

(Foto: Maxim Ilyahov, Unsplash)

Google navíc dává přednost stránkám optimalizovaným pro mobily už zhruba 8 let. Pokud tedy chcete být ve vyhledávání vidět a zvýšit návštěvnost svého webu, je potřeba ho upravit tak, aby byl vhodný i pro mobilní telefony.

A nebojte, není to vůbec tak složité, jak to možná zní, například s naším WebEditorem si zvládnete vytvořit responzivní web sami a nemusí vás to stát ani korunu.

3. OPTIMALIZACE PRO VYHLEDÁVAČE

Tři písmena vládnou všemu: SEO. Je to optimalizace, která pomáhá, aby se vaše webová stránka umisťovala na prvních místech ve vyhledávání Seznamu nebo Google.

Zkratku SEO má většina lidí spojenou s klíčovými slovy, ale to je jen jedna část, ty další se týkají vlastně všeho, co v tomto článku řešíme. Od struktury obsahu, doplnění mapy stránek do HTML kódu přes responzivitu až po rychlost načítání webu.

Strukturovaný obsah a responzivitu už jsme si vysvětlili výše, dalším krokem bude připravit pro vaši stránku meta popisek. Je to krátké shrnutí (cca 120 znaků) toho, o čem váš web je. Ukazuje se ve výsledcích vyhledávání a uživatelé se díky němu rozhodují, jestli si vaše stránky rozkliknou nebo ne.

SEO je kapitola sama pro sebe, proto vám ji doporučujeme pořádně nastudovat nebo se rovnou obrátit na odborníky, kteří vám dokáží připravit optimalizaci na míru.

4. RYCHLÉ NAČÍTÁNÍ

Rychlý web má vyšší uživatelskou přívětivost, vylepšuje hodnocení ve vyhledávačích a snižuje míru okamžitého opuštění stránek. Myslete hlavně na mobilní uživatele, pro které je množství dat potřebných k otevření videí nebo fotek zásadní.

Jak na to? Začněte tím, že optimalizujete velikost obrázků – snažte se je mít menší než 100 kB. Tím bude jejich velikost a kvalita v rovnováze. Další možnosti jsou například caching (uložení statické verze webu) nebo komprese kódu.

Ke změně velikosti obrázků a fotek můžete použít Photoshop nebo nástroj Sqoosh, který je zdarma. Pro kompresi více obrázků najednou se hodí třeba Tiny PNG. Uživatelům WordPressu usnadní život speciální pluginy.

Rychlost vašeho webu si můžete snadno otestovat pomocí nástrojů, jako je PageSpeed Insights nebo Gtmetrix, které vás upozorní na problémy a zároveň doporučí, co na stránkách upravit, aby fungovaly lépe.

Screenshot analýzy z PageSpeed Insights v češtině

5. AKTUÁLNÍ OBSAH

Skvělé webové stránky musí být aktuální. Nikdo nechce číst staré články s informacemi, které už dávno neplatí. Proto pravidelně kontrolujte a aktualizujte svůj obsah i kontaktní údaje.

Když se vaši návštěvníci pokaždé dozví něco nového, povzbudí je to k opětovné návštěvě webu. Relevantní obsah pomáhá budovat důvěru, autoritu a důvěryhodnost mezi potenciálními klienty.

Zjistěte si, co vaše zákazníky skutečně zajímá nebo, co jim usnadní život, a připravte pro ně blog, infografiky, eBooky, webináře nebo video návody. Zaměřte se spíše na kvalitu než kvantitu.

Kontrolujte také, že je váš web kompatibilní s nejnovějšími verzemi webových prohlížečů i zařízení a zaručuje, že data uživatelů jsou v bezpečí.

6. BEZPEČNOSTNÍ CERTIFIKÁT

V neposlední řadě by měl dobrý web klást důraz na bezpečnost uživatelů. V dnešním světě je to nutnost, bez které nepůsobí vaše stránky věrohodně a uživatelé z nich odejdou.

Ujistěte se, že váš web má platný a aktualizovaný SSL certifikát. Ten se postará nejen o to, že všechna data mezi webem a jeho uživateli jsou šifrována, ale také vám dokáže zvýšit návštěvnost a zajistit lepší místo ve vyhledávání.

ZÁVĚREM

Vytvoření funkčního a kvalitního webu vyžaduje pečlivé zvážení mnoha faktorů, včetně designu, navigace, optimalizace pro vyhledávače a uživatelské přívětivosti.

Stručně řečeno, aby se webové stránky mohly považovat za úspěšné, měly by být snadno použitelné, vizuálně přitažlivé a poskytovat uživatelům hodnotný obsah.

Pokud se chystáte na svůj úplně první web, doufáme, že vám naše tipy pomohou vytvořit efektivní a poutavé stránky, na které se budou uživatelé rádi vracet.

Tereza Miková

Jsem copywriterka se zkušeností z klasických i digitálních reklamních agentur. Zajímám se o témata jako UX/UI, grafický design, tvorba webu a marketing. Pořád se učím a stále mám pocit, že nic nevím.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem