• Blog
  • Tvorba webu
  • Můžete předvídat chování návštěvníků webu? Role psychologie v UX

Tereza Miková

Publikováno 20. června 2024

Můžete předvídat chování návštěvníků webu? Role psychologie v UX

Tvorba webu

8 min

Tereza Miková

Publikováno 20. června 2024

Další štítkyMarketing
Psychologická rozvaha jak se návštěvníci budou chovat na webu UX

Projděte si s námi osvědčené postupy, které vycházejí z psychologie a mají vliv na uživatelskou zkušenost. Naučte se, jak je můžete využít při tvorbě svého webu.

Úvod

K tomu, aby lidé na vašem webu rádi nakupovali, potřebujete nejen výhodnou nabídku, ale také přehledný a srozumitelný web.

S tím vám – krom pořádného uživatelského průzkumu – pomůže psychologie, která hraje v UX a UI designu velmi důležitou roli. Pochopíte díky ní, jak lidé myslí, vnímají a také, jak reagují na digitální prostředí. 

V tomto článku přeskočíme historii a detailní popis jednotlivých psychologických principů, jako jsou Hickův zákon nebo efekt Zeigarnikové. A raději se rovnou vrhneme na osvědčené postupy, které z těchto pravidel UX inspirovaných psychologíí vychází. 

Sestavili jsme je pro vás do 5 tematických skupin, a když se jimi budete řídit, vytvoříte stránky, které zaujmou a budou pro uživatele příjemné a intuitivní.  

1. Zbytečně to nekomplikujte

Je jasné, že se chcete odlišit od ostatních a být originální, ale nedělejte to na úkor funkčnosti webu. Lidé totiž chtějí, aby věci na vašich stránkách našli zhruba na stejných místech jako na stránkách, které už navštívili. 

Nevymýšlejte tedy znovu věci, které fungují a radši omrkněte pár populárních webů konkurence. Když své stránky navrhnete podobně, budou na uživatele působit intuitivně a rychleji se v nich zorientují.

Vytvořte jasnou hierarchickou strukturu navigace s omezeným počtem položek a logickými kategoriemi možností. Tím pomůžete uživatelům rychleji najít informace a zlepšit jejich celkový zážitek.

Snažte se na svém webu komunikovat stručně a jasně. Příliš mnoho možností totiž lidi vede k nerozhodnosti nebo frustraci. Odstraňte proto z webu všechno, co je tam navíc a omezte se jen nejrelevantnější nebo nejdůležitější informace. 

Když máte spoustu produktů, které jen tak osekat nejde, zahlcení uživatelů se vyhnete tím, že zvýrazníte doporučené možnosti

Složitější úkoly (jako je například nákup letenek) rozdělte na menší kroky s ukazatelem pokroku, abyste udrželi pozornost uživatelů a motivovali je k dokončení úkolu.

Příklad ukazatelů pokroku z webu Ryanair a aplikace Wolt

Ukazatelé pokroku z webu Ryanair a aplikace Wolt pomáhají uživatelům sledovat průběh zpracování zakázky a vidět „světlo na konci tunelu” v zdlouhavém procesu.

Další věc, která vám pomůže snížit váhání uživatelů a zvýšit konverze, je zjednodušení procesu vyplňování formulářů, nakupování nebo přihlašování. Povolte na stránce automatické vyplňování osobních údajů nebo přihlašování přes sociální sítě. 

Když tohle všechno zvládnete, snížíte rozhodovací paralýzu uživatelů a navedete je přímo k akci.

2. Zvýrazněte to důležité

Když navrhujete stránky, máte tendenci předpokládat, že uživatelé stránku prohledají, zváží všechny dostupné možnosti a vyberou tu nejlepší.

Lidé ovšem ve skutečnosti celý obsah vašeho webu nečtou. Spíše ho jen přelétnou očima a hledají pouze to, pro co přišli.

Návštěvníci webu si totiž nevybírají tu nejlepší možnost – klikají na první rozumnou možnost. Jakmile najdou první odkaz, který vypadá, že by mohl vést tam, kam chtějí, je velká šance, že na něj kliknou.

Když tedy chcete, aby si lidé na vaší webové stránce něčeho všimli, vyplnili formulář nebo klikli na tlačítko, vizuálně to odlište barvou, velikostí nebo fontem. Upoutáte tak jejich pozornost.

Všimněte si, že tlačítka nebo odkazy, které jsou klíčové pro navigaci nebo výzvu k akci (CTA), jsou často zvětšené a umístěné na snadno dostupném místě na stránce. Udělejte to stejně.

Klíčové akce nebo prvky, jako je navigace, umístěte zcela vlevo nebo vpravo, pomůže to jejich zapamatování.

Chcete, aby si zákazníci z vašeho webu něco zapamatovali? Dejte nejdůležitější informace na začátek a na konec. To nejméně důležité umístěte doprostřed, protože takové položky se lidem méně často ukládají do dlouhodobé a pracovní paměti.

Změny vzhledu webu YouTube v průběhu let

3. Nenuťte lidi moc přemýšlet

Lidé vždy hledají ten nejjednodušší způsob, jak dosáhnout svého cíle. Když si můžeme vybrat ze dvou cest, které jsou stejně bezpečné a pohodlné, vybereme si tu kratší. Aplikujte tuto logiku i při tvorbě svého webu.

Když musíte svým uživatelům něco vysvětlit, místo dlouhého vyprávění v textu použijte názorný příklad nebo video návod.

Další poučka vycházející z lidské psychologie zní: prvky, které jsou si vizuálně podobné, člověk vnímá jako příbuzné.

Využijte to ve svůj prospěch a seskupte funkce podobné povahy tak, že je vizuálně propojíte pomocí velikosti, barev, čar, rámečků nebo jiných tvarů. Uživatelům budou signalizovat, že prvky patří do stejné skupiny a sdílejí společný význam nebo funkci.

Platí to i v případě, že máte na svém webu blogovou stránku s velkým množstvím článků. Zkuste je seskupit podle témat a přidejte na web vyhledávací lištu.

Uspořádání obsahu do menších částí se vám vyplatí také proto, že člověk si ve své krátkodobé paměti uchová jen pět až devět věcí. Návštěvníkům svého webu tím pomůžete informace snadno zpracovat, pochopit a zapamatovat si je.

Logickým seskupením podobného obsahu také zlepšíte organizaci a přehlednost stránky, a tím i celkovou zkušenost uživatelů. A jako bonus vám to zlepší skóre u internetových vyhledávačů.

Ujistěte se také, že uživatelé dobře rozumí tomu, na co mohou nebo nemohou klikat. Když něco vypadá jako tlačítko/odkaz, mělo by to i jako tlačítko/odkaz fungovat. 

Tlačítka umístěte na snadno přístupná místa a udělejte je dostatečně velká, aby na ně uživatelé mohli pohodlně kliknout.

Zaškrtávací boxy a tlačítka vycházejí z designu jejich reálných protějšků, aby jejich použití bylo pro uživatele intuitivní.

4. Krása střídá použitelnost

Snažte se, aby váš web nejen dobře fungoval, ale také dobře vypadal. Není to žádná povrchní záležitost, toto pravidlo vychází opět z lidské psychologie.

Esteticky příjemný design totiž vytváří v našem mozku pozitivní odezvu a vede nás k přesvědčení, že funguje lépe, i když to tak ve skutečnosti vůbec být nemusí.

Produkty s krásným designem lidé často vnímají jako exkluzivní, drahé a vysoce kvalitní. Pohrajte si proto se vzhledem svého webu, sledujte aktuální trendy a nejpozději po 5 letech stránkám dopřejte facelift.

iPhone položený na stole

Foto: Rohan, Unsplash

5. Emoce a psychologie barev

Emoce vstupují do web designu v několika úrovních: ovlivňují první dojem z webu, vyvolává je použitelnost a funkčnost rozhraní i to, jakým způsobem lidé s webem interagují. 

Mezi specifické prvky, které vyvolávají emocionální reakci uživatelů mohou patřit:

Storytelling

Když budete sdílet příběh své značky, obsah ze zákulisí nebo zákaznické recenze, můžete v návštěvnících webu vyvolat pocit spojení a důvěry.

Personalizace obsahu

Analyzujte chování svých uživatelů (např. z historie vyhledávání a nákupů) a nabídněte jim obsah na míru a relevantní produkty. Budou mít pocit, že si jich vážíte a že jim rozumíte. Podpoříte tím i jejich loajalitu a engagement.

Obrázky

Když na svůj web přidáte vysoce kvalitní obrázky, s kterými se lidé ztotožní, mohou v nich vyvolat specifické emoce, jako je štěstí, nostalgie nebo inspirace.

Foto magnety na ledničce z webu vyvolej.to

Vyvolej.to na svůj web fotí produkty způsobem, se kterým se zákazníci snadno ztotožní a dokážou si podobné situace představit i u sebe doma. Z jejich produktových fotek štěstí, nostalgie i inspirace přímo čiší.

Psychologie barev

Barvy mohou ovlivnit náladu a pocity návštěvníků webu a vyvolat různé reakce. To z nich dělá mocné nástroje designu.

Vyzkoušejte si na vlastní kůži, jak na vás budou různé kombinace barev působit a pohrajte si s nimi například na webu Palette Maker.

Psychologie barev ve webovém designu ovšem není jen o výběru správných barev pro identitu vaší značky. Zahrnuje také porozumění cílovému publiku a emocím, které chcete vyvolat.

Různé demografické skupiny mohou na barvy reagovat odlišně – např. červená barva může znamenat vášeň i nebezpečí. Při výběru barev proto berte v úvahu věk, pohlaví a kulturní pozadí vaší cílové skupiny.

Vaše barevná paleta by měla odrážet atmosféru, kterou chcete na svém webu nastavit. Jemné, neutrální barvy navodí uklidňující uživatelský zážitek. Jasné, živé barvy webu dodají energii a zaujmou na první pohled.

Téma psychologie barev by také dalo na knihu nebo alespoň na celý další článek, pokud se do něj chcete ponořit víc, můžete začít třeba tady.

Ukázka barevné kombinace z webu Palette Maker.

Závěr

Když do tvorby svého webu zapojíte psychologii, pomůže vám to výrazně zlepšit uživatelskou zkušenost. Porozumění myšlenkovým pochodům a emocím uživatelů vám umožní navrhovat intuitivnější, přívětivější a efektivnější rozhraní. 

Investujte také do důkladného uživatelského testování. Pravidelná zpětná vazba od skutečných návštěvníků webu vám odhalí jeho slabiny a příležitosti ke zlepšení

Teď už víte, že dobrý design nenutí lidi moc přemýšlet a usnadňuje jim život. Proto udržujte své stránky jednoduché, přehledné a zaměřené na potřeby návštěvníků webu – tak budete mít nejen spokojenější uživatele, ale i lepší obchodní výsledky.

Newsletter Přihlásili jste se k odběru novinek

Novinky, akce, články a návody Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem