Průvodce využitím AI v digitálním marketingu
Jak umělá inteligence transformuje tvorbu obsahu, SEO a automatizaci pro efektivnější marketingové strategie
Poslední roky nám ukázaly, že umělá inteligence (AI) dokáže významně zlepšit efektivitu marketingových strategií. Mimo jiné totiž umožňuje firmám rychleji reagovat na potřeby trhu a zvyšuje produktivitu jejich marketingových týmů.
AI také hraje klíčovou roli při vytváření hlubších a personalizovaných vztahů se zákazníky, protože do komunikace se značkou vnáší unikátní zážitky.
Jak můžete do své marketingové strategie začlenit umělou inteligenci vy? Existuje hned několik způsobů:
Obsah článku
- Analýza dat
- Tvorba obsahu
- Personalizace obsahu (Dynamický obsah, Chatboti, Emailové kampaně)
- Dynamická optimalizace SEO
- Nákup médií
- Méně rutiny, více času na kreativitu
- Předvídání chování zákazníků
- Další možnosti využití AI v digitálním marketingu
- Výhody a nevýhody AI v digitálním marketingu
- AI nástroje pro digitální marketing
1. Analýza dat
Potřebujete pro svou strategii porozumět velkému objemu dat? Člověka už jen z té představy začíná bolet hlava, ale umělá inteligence si na velkých datech smlsne.
Čím víc informací a čísel z různých platforem a nástrojů máte, tím líp. Jedinou podmínkou je, aby údaje, které dáte AI k dispozici, souvisely s vaším byznysem a strategií.
Když se umělá inteligence zapojí do analýzy dat pomůže vám rychleji a přesněji:
- předvídat nové trendy v oboru,
- analyzovat chování zákazníků,
- doporučovat publikum a vytvářet segmenty pro digitální kampaně,
- dělat informovaná rozhodnutí na základě konkrétních čísel,
- vytvářet personalizované a optimalizované strategie.
To vše vám ušetří spoustu času, který můžete využít na tvorbu vizuálů, textů nebo dalších materiálů pro vaše marketingové kampaně.
2. Tvorba obsahu
Umělá inteligence vám dokáže pomoct i s marketingovým obsahem. Zkuste ji zapojit do tvorby produktových popisků, příspěvků na sociálních sítích, textace e-mailů nebo návrhu obrázků a videí.
Nemyslíme tím, že by měla AI všechno napsat a vytvořit za vás, ale můžete ji použít k nastartování kreativního procesu. Řekněte si o nápad, osnovu nebo návrh storyboardu.
Obsah, s kterým vám pomůže umělá inteligence, vždy zkontrolujte a upravte, aby v něm nebyly faktické chyby a aby svým vyzněním zapadl do komunikace vaší značky.
Při tvorbě s AI je důležité umět napsat velmi přesné zadání (prompt).
3. Personalizace obsahu
Zkuste k vylepšení svého obsahu využít umělou inteligenci. AI s chutí analyzuje zákaznická data, jako je chování na webu, zájmy nebo předchozí nákupy. Díky tomu dokáže vytvářet obsah na míru konkrétnímu publiku.
Když si pamatujete jméno nebo oblíbené produkty svých zákazníků, udělá to na ně dobrý dojem. To znamená lepší zákaznickou zkušenost, která jde ruku v ruce s vyšší mírou zapojení (engagement rate) a konverzí.
Dynamický obsah
Obsah, který se mění v závislosti na uživateli. Zákazníka můžete oslovit jménem, přizpůsobit mu obrázek, nebo nabídnout další položky do košíku podle nedávného vyhledávání.
AI tak vašim zákazníkům umí poskytnout „VIP zkušenost“ s e-maily, webovými stránkami a příspěvky na sociálních sítích. Budou mít na chvíli pocit, že se svět točí kolem nich.
Určitě to znáte z vlastní zkušenosti. Pokud si předplácíte některou ze streamovacích služeb, nabízí se vám další filmy a seriály ke zhlédnutí podle toho, na co jste se už podívali. Například Netflix přizpůsobí vašim zájmům i hlavní obrázek.
Netflix automaticky vyměnil obrázek seriálu na základě informací o uživateli.
Online softwarové platformy, jako je Salesforce, 6Sense nebo HubSpot, využívají AI k lepšímu zacílení obsahu a personalizaci pro každého zákazníka.
Pokud máte web postavený ve WordPressu vyzkoušejte personalizační pluginy jako OptiMonk, If-So nebo Logic Hop.
Chatboti
Chatboti využívající AI už tady s námi jsou nějaký ten pátek. Zpravidla nabízejí zákazníkům pomoc nebo odpovídají na časté dotazy.
Díky tomu nejen umožňují značkám poskytovat okamžitou a personalizovanou zákaznickou podporu, ale zároveň zvyšují zákaznickou spokojenost a míru zapojení.
Například společnost Sephora vycvičila svého chatbota, aby zákazníkům e-shopu usnadnil výběr a nakupování produktů. Jejich chatbot byl navržen tak, aby nabízel personalizované rady a návrhy založené na individuálních reakcích zákazníků.
Sephora představila interaktivní kvíz řízený chatbotem, který funguje jako kosmetický poradce.
Máte WordPress web? Můžete začít třeba s chatbotem Lyro AI v pluginu od Tidio. Lyro prochází FAQ na vašem webu a vytváří z nich odpovědi na dotazy zákazníků. Více jsme o něm už napsali v článku 8 nejlepších AI WordPress pluginů.
Automatizované e-mailové kampaně s AI
Automatizovaný e-mailový marketing také existuje už spoustu let. S pomocí umělé inteligence ale můžete vytvářet ještě poutavější e-mailový obsah a dozvědět se víc o chování svých odběratelů.
Na základě analýzy dat se AI postará o:
- nejvhodnější čas pro odeslání e-mailu,
- personalizovanou rozesílku podle interakcí s e-mailem a e-shopem,
- rychlý návrh transakčního e-mailu i newsletteru,
- úpravu znění textu, aby vyhovoval segmentu odběratelů,
- vymyšlení poutavého předmětu e-mailu
- A/B testovaní
Podle průzkumu z roku 2023 přibližně 51 % marketérů z USA, UK a evropských zemí věří, že e-mailový marketing podporovaný AI je efektivnější než tradiční e-mailový marketing.
E-mailingové nástroje, jako Mailchimp, Hubspot, Ecomail, Emailkampane nebo Boldem, už jednu nebo více AI funkcí do své nabídky zařadily. To je znamení, že se brzy bez zapojení umělé inteligence v konkurenčním boji neobejdete.
Ecomail nabízí funkci AI asistenta psaní.
4. Dynamická optimalizace SEO
Umělá inteligence zásadně změnila způsob, jakým vyhledávače hodnotí webové stránky. Dnes už nejde jen o klíčová slova, ale i o schopnost pochopit, co uživatel hledá a jak se při vyhledávání chová.
AI pomáhá vytvářet efektivnější SEO strategie, protože:
- zlepšuje analýzu klíčových slov,
- sleduje trendy a chování uživatelů,
- automatizuje optimalizaci metadat a vyhledávacích dotazů,
- personalizuje výsledky vyhledávání.
Jak už jsme si řekli, AI dokáže dynamicky měnit obsah na základě jeho výkonu, popularity nebo preferencí uživatele. Tím také automaticky aktualizuje SEO strategie v reálném čase, aby zvyšovala efektivitu a viditelnost obsahu.
AI k analýze dat, optimalizaci obsahu a zlepšování SEO strategií využívají například nástroje SEMrush, BrightEdge Autopilot nebo SurferSEO. V našem dalším článku se můžete podívat i na Nejlepší AI WordPress pluginy pro SEO.
Roste také popularita hlasového vyhledávání. V něm hraje důležitou roli NLP (Natural Language Processing) – AI technologie, která pomáhá počítačům porozumět lidské řeči. Jsou na ní založené nejen hlasové asistentky Siri a Alexa, ale i ChatGPT.
5. Nákup médií
Další příležitostí, kde v marketingu můžete využít AI, je nákup médií.
AI algoritmy se na Ad-Tech platformách typu StackAdapt nebo Programmatic, používají už léta. Pomáhají inzerentům maximalizovat konverze a návratnost investic (ROI) například tím, že navrhnou nejúčinnější umístění reklamy tak, aby oslovila cílové publikum.
Pokud používáte Google Ads, už jste se zřejmě setkali s AI funkcí, která vám pomáhá s procesem aukce. Google teď v rámci Performance Max rozšiřuje své automatické reklamní kampaně o další generativní prvky umělé inteligence.
V tom je možná trochu předběhl nástroj Baloonary, v kterém můžete vytvářet a rovnou i spouštět reklamy na Googlu, Facebooku a Instagramu z jedné platformy.
6. Méně rutiny, více času na kreativitu
Čeho hlavně chtějí firmy s pomocí AI dosáhnout? Podle Marketing AI Institute 80 % marketérů na tuto otázku v letošním průzkumu odpovědělo: ušetřit čas strávený opakovanými úkoly.
HubSpot dokonce tvrdí, že marketéři používáním AI a automatizačních nástrojů ušetří v průměru 2 hodiny a 24 minut denně.
Nástroje AI vám pomohou s úkoly, jako je zápis ze schůzek, shrnutí e-mailů a článků nebo pořizování poznámek. Všechny tyto funkce vám uvolní ruce a můžete se věnovat kreativnějším částem své práce nebo inovacím.
7. Předvídání chování zákazníků
Dalším skvělým využitím AI v digitálním marketingu je předvídání chování zákazníků a s tím spojených prodejů.
Umělá inteligence prozkoumá a porovná historická data, jako je míra zapojení spotřebitelů, dokončené nákupy, čas strávený na stránce nebo otevření e-mailů. Díky tomu vám dokáže nastínit předpokládané výsledky vašich marketingových kampaní.
S takovými znalostmi se pak kampaně, které dobře prodávají a zvyšují návratnost investic, vytvářejí mnohem lépe.
8. Další možnosti využití AI v digitálním marketingu
Rozpoznávání a analýza obrázků
AI umožňuje analyzovat obrázky a videa, rozpoznávat loga, produkty, ale i emocionální reakce zákazníků. A to vše v reálném čase.
V digitálním marketingu se to hodí třeba, když chcete mít přehled o obsahu vytvářeném uživateli (UGC). Můžete sledovat, jak hodnotí vaše produkty a jak vaši značku prezentují.
Analýza sentimentu a monitorování značky
Analýza sentimentu využívá AI k automatickému zpracování obrovského množství dat ze sociálních sítí nebo recenzí, aby pochopila, jak lidé mluví o vaší značce, produktech nebo službách.
Umělá inteligence dokáže identifikovat, jestli je tón příspěvku pozitivní, negativní nebo neutrální. To vám pomůže rychle reagovat na změny v náladách zákazníků a zlepšovat strategie i reputaci své značky.
Zjistěte, jak můžete analyzovat online texty a měřit sentiment pomocí NLP a strojového učení. Zdroj: IBM
Dynamické pricingové strategie
Pomocí AI můžete automaticky upravovat ceny podle aktuální poptávky, chování uživatelů, konkurence, nebo dalších tržních faktorů.
Dynamické pricingové modely umí zohledňovat různé proměnné v reálném čase a přizpůsobit ceny tak, aby maximalizovaly zisk, optimalizovaly prodej nebo zlepšily konkurenceschopnost.
Tento přístup je populární v e-commerce a cestovním ruchu, kde mohou ceny kolísat v závislosti na sezónních trendech.
9. Výhody a nevýhody AI v digitálním marketingu
Stejně jako u každé vyvíjející se technologie má používání umělé inteligence své výhody i nevýhody. Tady jsou některé z nich.
Výhody
Automatizuje úkoly: přenechte AI rutinní úkoly a opakující se činnosti, jako je analýza dat, segmentace zákazníků, třídění e-mailů, zadávání dat nebo základní přehledy.
Zvyšuje produktivitu: díky tomu, že za vás rutinu vyřeší AI, můžete svůj čas a energii věnovat obtížnějším, strategičtějším nebo kreativnějším činnostem.
Odhaluje statistiky: AI vám poskytuje informace založené na datech, abyste mohli vyvinout efektivnější marketingové strategie a objevit nové marketingové příležitosti.
Prediktivní analýza: předvídejte chování spotřebitelů nebo trendy na trhu na základě historických dat, abyste mohli plánovat přesněji a efektivněji.
Zvyšuje návratnost investic: sledujte nákupní chování zákazníků a vylepšujte uživatelské rozhraní svého webu tak, aby uživatelé snadno dokončili nákup.
Vytváří a optimalizuje obsah: nechte si pomoct s vytvářením obsahu a jeho úpravou pro všechny své online kanály.
Personalizuje: analyzujte zákaznická data a vytvářejte personalizovaný obsah nebo doporučení produktů, abyste zlepšili zákaznickou zkušenost.
Nevýhody
Nepřesnosti: stejně tak, jako mohou být v textech nebo obrázcích generovaných AI faktické chyby, mohou být nepřesnosti i v analytických datech. Vše je potřeba finálně zkontrolovat a upravit člověkem.
Diskriminace: AI není ze své podstaty neutrální, protože čerpá jen z dat, která má k dispozici. To znamená, že si v jejích výstupech musíte dát pozor na možnou rasovou, genderovou, kulturní nebo socioekonomickou diskriminaci.
Etika: lidstvo ještě stále nemá dořešeno, zda by se měl AI obsah transparentně označovat, jestli při generování vizuálů dochází k plagiátorství nebo kdo je ve skutečnosti autorem a vlastníkem vzniklého díla.
Soukromí: systémy AI často vyžadují přístup k rozsáhlým datasetům, které mohou obsahovat citlivé informace – ty je potřeba bezpečně spravovat. Uživatelé také mohou mít z přesně zacílených reklam a personalizace pocit, že je sleduje „Velký bratr“.
10. AI nástroje pro digitální marketing
Nejznámějším generativním nástrojem umělé inteligence bude zřejmě ChatGPT, ale existuje jich mnohem víc. Zde jsou některé z AI nástrojů, které by se vám mohly hodit:
Midjourney – Kreativní AI platforma, která vytváří obrázky pomocí krátkých textových popisů.
DALL-E 3 – AI generátor obrázků, které se dají přizpůsobit, aby odpovídaly vaší značce.
Writer – Nástroj pro generování obsahu, který dokáže „recyklovat“ obsah a zahrnuje AI asistenta psaní.
Jasper AI – AI nástroj se specializací na psaní autentických marketingových materiálů.
Descript – Nástroj pro úpravu videí se zaměřením na textový přepis ze zvuku a videa.
ChatGPT – Konverzační AI chatbot pro generování obsahu, brainstormingy nebo průzkum trhu.
Perplexity – Podobá se ChatGPT, ale je vhodnější např. pro výzkum, protože její webové citace jsou podložené aktuálními zdroji.
FullStory – Platforma pro digitální zážitky, která zaznamenává interakce uživatelů na vašem webu.
Evolv.ai – Využívá AI a algoritmy strojového učení, aby zlepšovala zákaznickou zkušenost v reálném čase.
Optimove – Platforma zákaznických dat s marketingovými funkcemi založenými na AI.
Clearscope – Nástroj pro optimalizaci obsahu a zlepšení hodnocení SEO.
Brand24 – Nástroj, který analyzuje sentiment a monitoruje zmínky o vaší značce v online médiích, na sociálních sítích, v podcastech, recenzích a podobně.
Azure AI Vision – AI pro analýzu obrázků. Najde konkrétní značky, objekty nebo lidské tváře.
Chatfuel – Bezkódový nástroj, který firmám umožňuje vyvíjet konverzační chatboty poháněné AI.
Notion AI – AI nástroj pro produktivitu a organizaci práce v týmu.
Albert.ai – Cloudová AI platforma, která autonomně organizuje a vyvíjí digitální marketingové kampaně.
Závěr
Doporučujeme vám začít využívat umělou inteligenci po malých dávkách. Nemusíte si hned instalovat všechny AI nástroje najednou. Zamyslete se nad svým obchodními cíli a vyberte si jen ty nástroje, které vám s nimi nejlépe pomohou.
Využitím AI si otevíráte dveře k novým možnostem a strategiím. Pomůže vám nejen lépe pochopit a předvídat potřeby vašich zákazníků, ale také vymyslet a uskutečnit přesně zacílené marketingové kampaně.
AI už dnes hraje v obsahovém marketingu důležitou roli a s jejím využíváním se počítá i do budoucna. Čím dříve se tedy s umělou inteligencí naučíte pracovat, tím větší náskok získáte před svou konkurencí.