• Blog
  • Domény
  • Ochranná známka pro doménové jméno – řešíte ji? Pravidla registrace, příklady a časté omyly

Jan Dvořák

Publikováno 11. dubna 2025

Ochranná známka pro doménové jméno – řešíte ji? Pravidla registrace, příklady a časté omyly

Domény

5 min

Jan Dvořák

Publikováno 11. dubna 2025

Značkové zátky od nápojů

Představte si, že vybudujete úspěšný web. Vaši zákazníci vás znají, důvěřují vám a váš byznys prosperuje. Jednoho dne ale zjistíte, že někdo jiný používá podobný název domény a odvádí vaše zákazníky jinam. Můžete si v takovém případě své doménové jméno zaregistrovat jako ochrannou známku? 

Krátká odpověď zní: Ano, ale jen pokud název splňuje určitá pravidla. 

 Tento článek vám pomůže pochopit: 

  • rozdíl mezi doménou a ochrannou známkou, 
  • kdy je možné si doménu zaregistrovat jako ochrannou známku, 
  • jaká označení jsou zamítnuta, 
  • jak se řeší doménové spory, 
  • a jak si dostupnost značky zdarma ověřit. 

Doména vs. ochranná známka – není to totéž 

Samotná registrace domény vám nezaručuje výlučné právo na její název. Přeci jen, doménu si pouze pronajímáte 

Právní ochranu vám dá až zapsaná ochranná známka. 

  • Doména je technický identifikátor – adresa, pod kterou vás lidé najdou na internetu. 
  • Ochranná známka je právní nástroj – chrání vaši značku (název, logo, slogan) před zneužitím konkurencí. 

Kdy si lze zaregistrovat doménu jako ochrannou známku? 

Ochrannou známku na doménu si v právním jazyce můžete zaregistrovat, pokud má název rozlišovací způsobilost – tzn. je jedinečný, nepopisný a neslouží jen k popisu služby nebo produktu. 

Jinými slovy nebudete mít problém, pokud v názvu své domény máte název své firmy, který si zaregistrujete jako ochrannou známku. 

Příklady vhodných označení: 

  • Fantazijní názvy, zcela smyšlená slova (např. Nokia, Figma) 
  • Slovní hříčky nebo zkratky které nemají běžný význam (John Lemon, Čedok apod.) 
  • Originální kombinace slov (Coca Cola, Facebook nebo i náš Webglobe) 

Kdy vám registraci ochranné známky úřad zamítne? 

Těžší to budete mít, pokud název popisuje službu nebo produkt a jeho označení podle Úřadu průmyslového vlastnictví takzvaně nemá rozlišovací schopnost. 

Např.: 

  • domena.cz – označuje přímo službu 
  • levnyweb.cz – popisuje kvalitu (levný) a typ webu 

Pokud tedy vlastníte doménu, která se jmenuje např. domena.cz, pak si sice doménu můžete zaregistrovat a používat, ale nemůžete si název chránit ochrannou známkou. Úřad by přihlášku zamítl jako obecnou nebo popisnou. 

Možná vás hned napadá: „a co třeba takový Apple? Vždyť to přece znamená Jablko?” Existují výjimky, kdy si i obecné názvy můžete registrovat. 

Výjimka: když si „obecné slovo“ spojí veřejnost jen s vámi 

Ve výjimečných případech můžete ochrannou známku získat i na slovo, které je jinak popisné – pokud si ho trh spojuje výhradně s vámi. 

Tomu se říká rozlišovací způsobilost získaná užíváním (secondary meaning). 

Příklad: 

  • Booking.com je původně obecný výraz, ale díky intenzivnímu užívání se mu podařilo získat ochrannou známku na „Booking“. 
  • V ČR by bylo třeba prokázat dlouhodobé a intenzivní užívání, marketingové kampaně a vnímání veřejností. 

Takové výjimky ale vyžadují důkazy – a není snadné je získat. 

Jak se řeší případné spory: případ betano-czech.cz 

Ochranná známka vám dává páku na ty, kdo by chtěli na vaší značce parazitovat.   

V roce 2024 řešil Rozhodčí soud spor o doménu betano-czech.cz, kterou držitel této domény úmyslně přesměrovával na stránky konkurence. 

Firma Kaizen Gaming (vlastník ochranné známky BETANO) podala návrh na převod domény a rozhodčí soud ji pochopitelně vyhověl a nechal doménu převést na majitele známky.  

Soudním tahanicím můžete ale také předcházet tak, že si prostě zaregistrujete svůj název domény i na dalších koncovkách, jak jsme o tom již psali na našem blogu.  

Jak si zaregistrovat ochrannou známku na doménu? 

Pokud splňujete výše uvedená pravidla, je postup registrace poměrně jednoduchý: 

1.Zkontrolujte dostupnost o chranné známky

2. Podejte přihlášku

3. Mezinárodní ochrana (např. .com domény)

Shrnutí – kdy lze získat OZ na doménu a kdy ne 

Doménové jméno Lze zapsat jako ochrannou známku? Proč ano / proč ne
booking.com Ikona fajky Získáno výjimkou – sekundární význam, značka se vžila díky dlouhodobému užívání
spotify.com Ikona fajky Fantazijní označení – neexistující slovo, jasná rozlišovací způsobilost
airbnb.com Ikona fajky Neologismus (kombinace slov „air bed and breakfast“) – originální a rozlišovací
domena.cz Ikona křížku Obecné označení služby – chybí rozlišovací způsobilost
levnyweb.cz Ikona křížku Popisné slovo s adjektivem – typicky zamítáno jako reklamní fráze
registracedomen.cz Ikona křížku Popis registrace domén – bez jakékoli originality

Vymýšlíte teprve, jak se vaše značka bude nazývat? Zkontrolujte si, že je pro tento název vůbec volná doména. Využijte pro to náš vyhledávač domén. 

Jan Dvořák

Jsem hlavní copywriter a redaktor Webglobe blogu s více jak 200 blogovými články, případovými studiemi a e-booky na kontě. Poradím vám především s on-line marketingem, SEO a tvorbou webu na WordPressu.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem