• Blog
  • Domény
  • Google nezapomíná – co jeho roboti ví o historii vaší domény a jaké riziko to…

Jan Dvořák

Publikováno 21. prosince 2022

Google nezapomíná – co jeho roboti ví o historii vaší domény a jaké riziko to…

Domény

5 min

Jan Dvořák

Publikováno 21. prosince 2022

Další štítkyBezpečnost
Obrázek muže co má před obličejem ciferník hodin

Každý máme nějaké ty momenty, na které nejsme v životě hrdí. A vskrytu doufáme, že když uplyne dost dlouhá doba, ostatní na ně zapomenou. Temné stránky můžete kupodivu najít i v historii své vysněné domény. Narozdíl od našich blízkých ale Google nezapomíná. A vaše podnikání to může vyjít draho.

Kdopak to jedl z mé mističky? A kdo měl mojí doménu?

Spousta „majitelů“ domén tohle ani neví: Svou doménu si ve skutečnosti nekupujete, nýbrž jen pronajímáte od certifikovaného registrátora.

Ten ji za vás na předplacený čas registruje v centrálním registru domén (pro Českou republiku tuto úlohu plní správce národní domény CZ. NIC).

Krom toho, že nikdy nebude na věky vaše, to také znamená, že někdy předtím také mohla patřit někomu jinému.

Když do on-line nástroje Wayback Machine zadáte název kterékoliv domény, zobrazí se vám takovýto přehledný kalendář. V něm jsou zaznamenané všechny změny v obsahu webu, k nimž v daném období došlo, a to včetně screenshotů. Můžete si zavzpomínat na starý d

Prodej hrnců, hazard, hoaxy, čuňačinky nebo black hat SEO

Ten někdo mohl na „vaší“ doméně dělat cokoliv. Mohl ji mít jen koupenou, aniž by ji využíval. Mohl na ní sbírat peníze pro charitu. Nebo na ní mohl prodávat pochybné produkty, provozovat hazard, zveřejňovat dezinformace a dělat další nezákonnou neplechu. A právě to si Google velice dobře pamatuje.

Ne vždy ale musí jít o činnost na hraně zákona. Dalším problémem, který u „použitých“ domén může nastat, je takzvané black hat SEO (search engine optimization): bývalý majitel domény si ve snaze zlepšit pozice ve vyhledávačích nakoupil zpětné odkazy pochybné kvality. Google prostě nemá rád, kdy se jím někdo snaží manipulovat.

Zpětné odkazy neboli backlinky jsou jednoduše zmínky o stránce/doméně na jiných webech, přes které se k vám návštěvníci mohou prokliknout. Za normálních okolností je tohle pro váš byznys velké plus, protože Google backlinky bere jako signál, že váš web je na internetu známý a žádaný. Google ale není hloupý. Když k vám ale odkazy vedou z nějakých podivných, nově vytvořených stránek někde v Indii, hned pozná, že jde o podvod.

K doménám přistupujte stejně, jako k ojetým autům

Před registrací domény se proto podívejte do její historie, ať máte jistotu, že si nezkomplikujete život. Přistupujte k ní stejně, jako kdybyste kupovali ojeté auto.

Krom nástroje Wayback Machine, který je zdarma, k tomu můžete využít i detailnější, ale placený domainIQ. Ten vám vyjede celou historii z WHOIS.

Máte-li už registrovanou nějakou doménu .CZ, můžete jako její vlastník kontaktovat přímo CZ. NIC, který vám pošle její výpis z historie až pět let nazpět.

Chystáte se svou doménu teprve koupit? Ještě než se pustíte do hlubšího průzkumu její historie, můžete si během pár sekund rychle ověřit, jak je na tom právě teď. Zadejte její název v prvním kroku registrace domény a klikněte na „Vyhledat“. Je-li obsazená, pomocí nástroje WHOIS snadno zjistíte, kdo je její majitel.

Jak může historie domény ohrozit váš byznys?

Jasně, můžete si říct, že to, co se dělo na vaší doméně před vámi není váš problém. A s největší pravděpodobností máte pravdu.

John Mueller, jeden z hlavních mozků Google, v jednom videu věnovaném špatné historii domény zmiňuje, že vždy záleží na délce trvání problému. Potíže budou hlavně s těmi doménami, které k nekalostem sloužily dlouhodobě. Doména se ale s postupem času „vyléčí“ sama.

A v čem je tedy vlastně problém?

Problém s historií domén je v indexaci stránek a špatných zpětných odkazech, což extrémně ovlivní vaše SEO. Špatná historie domény tedy způsobí to, že váš web bude pro lidi prakticky neviditelný.

Indexace stránek jednoduše znamená, že si je Google zkopíruje a uloží do své obří databáze.

Indexaci stránek provádí Google (vlastní indexaci provádí i český Seznam). Podle ní rozhoduje, na jaké pozici (a jestli vůbec) se váš web lidem zobrazí ve vyhledávání. Přes vyhledávání se na váš web pravděpodobně dostane velká část zákazníků.

A pokud si Google váš web už zaindexoval (což je více než pravděpodobné), je mu celkem jedno, co se na webu nachází právě teď. Pamatuje si prostě to, co bylo.

Všechny indexované stránky na doméně si můzete snadno zobrazit přímo v Googlu. Stačí do vyhledávání zadat site:xxx.cz (za xxx doplňte název domény, kterou chcete prolustrovat). 0 výsledků znamená, že Google doménu ještě nezaindexoval.

Řešení je víc

Nejjednoduším řešením celého problému samozřejmě je registrovat si doménu, kterou ještě nikdo předtím neměl. To znamená předem si její historii ověřit pomocí jednoho z výše zmíněných nástrojů (a od riskantních domén dát raději ruce pryč).

Novou, čistou doménu si Google zaindexuje s vaším obsahem a vašimi klíčovými slovy.

Druhou nejlepší možností je, když najdete takovou doménu, na níž předtím podnikal někdo ve stejném odvětví jako vy (a ideálně ji spravoval člověk zběhlý v SEO).

Díky tomu ji Google už správně zaindexoval a vy se o celý proces, trvajíci týdny, nebo i měsíce, nemusíte starat.

Pro kontrolu backlinků na svou doménu použijte SEO nástroj Ahrefs, SEMrush nebo Mangools. Všechny nabízejí bezplatný trial zdarma.

Jak požádat Google o reindexaci stránek na doméně?

Pokud to nejde jinak, budete muset Google požádat o reindexaci:

  • Googleboti provedou takzvaný crawl, to znamená, že najdou všechny změny na webu.
  • Pak se pustí do samotné indexace stránek.
  • Nakonec vaší doméně přiřadí ranking, tedy hodnocení kvality a užitečnosti pro návštěvníky.

Jak už bylo řečeno indexace trvá poměrně dlouhou dobu a vyžaduje nemalé znalosti SEO. Proto doporučujeme ji nechat na specialistech, kteří vám rovnou udělají SEO audit a připraví sitemapu vašeho webu (díky níž budete mít kontrolu nad tím, co googleboti na vašem webu najdou).

Užitečné odkazy k indexaci (v angličtině):

Krom indexace si přímo v Googlu můžete ověřit historii domény také tak, že zadáte název domény v horních uvozovkách: “hledanadomena.cz”. Google vám mimo jiné ukáže všechny zmínky o doméně a webu, který se je na ní zaindexovaný.

Jan Dvořák

Jsem hlavní copywriter a redaktor Webglobe blogu s více jak 200 blogovými články, případovými studiemi a e-booky na kontě. Poradím vám především s on-line marketingem, SEO a tvorbou webu na WordPressu.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem