Whitelist, Blacklist, Spamlist

Máte některý z těchto problémů?

  • Nedostal jsem e‑mail
  • Dostávám spoustu nevyžádané pošty
  • Dostávám nevyžádané e‑maily
  • E-mail byl doručen pozdě

V takovém případě pokračujte ve čtení tohoto článku. Ukážeme vám několik tipů, jak snadno z vaší strany podniknout první kroky k vyřešení tohoto problému.
Na začátek si představíme základní pojmy, se kterými se setkáte i ve správě domény, a to v části E‑maily – Nastavení e‑mailu. Jedná se o Whitelist, Blacklist, Greylisting, Spamfilter, DKIM.

Whitelist – slouží k povolení doručení e‑mailu příjemci do vaší schránky, pokud zpráva obsahuje symboly označující SPAM.

Blacklist – funguje na principu blokování příjmu e‑mailů od určitého příjemce.

Spamfilter – pro ochranu vašich schránek před spamem doporučujeme mít spamfilter ve stavu Zapnuto, který zachytí příchozí spam přímo na serveru

Úroveň filtrování spamu můžete upravit v případě, že vám výchozí nastavení nevyhovuje
Nízká – jedná se o nejméně přísné filtrování příchozích zpráv. Doporučujeme nastavit pouze v případě, že používáte vlastní spamfiltr na úrovni poštovního klienta.
Střední – výchozí a námi doporučené nastavení
Vysoká – nejpřísnější filtrování příchozích zpráv do schránky.

Greylisting – je velmi účinný nástroj pro zvýšení ochrany vašich e‑mailových účtů před spamem. pokud se vaše e‑maily zpožďují, zkuste tuto funkci dočasně vypnout.
DKIM – slouží ke zvýšení důvěryhodnosti e‑mailů odesílaných z vašich e‑mailových účtů. Pomáhá také odhalit podvržené zprávy. Odeslaná zpráva je podepsána serverem SMTP soukromou značkou odesílatele. Tento záznam generuje poskytovatel e‑mailových služeb.

Nyní přejdeme k jednotlivým problémům, které mohou nastat, ale které můžete pomocí těchto funkcí minimalizovat nebo dokonce odstranit.

Nepřišel vám e‑mail od zákazníka?
Důvodů, proč se tak mohlo stát, je více, ale my se budeme zabývat tím nejčastěji řešeným. A tím je označení zprávy jako SPAM.

Ptáte se, na základě čeho jsou e‑maily označovány serverem jako spam? Těch ukazatelů je více, ale nejčastěji je server odesílatele na globálních blacklistech, nesouhlasí záznam SPF domény, zpráva obsahuje odkaz, který je označen jako potenciálně phishingový, a tak dále. Pokud e‑mail nebyl doručen do vaší schránky, pravděpodobně obsahoval takovou kombinaci spamových symbolů, a proto byl buď vyřazen, nebo byl serverem pouze označen jako SPAM a umístěn do složky určené pro zpracování spamu. Toto nastavení zpracování SPAMu najdete v administraci domény v části E-maily – e‑mailová schránka – upravit.

Měli byste mít nastaveno ukládání spamu na hodnotu – JUNK. Pokud je spam uložen v této složce, najdete e‑mail po přihlášení na webmail.webglobe.cz ve složce Junk (doporučujeme mít nastaveno zpracování spamu na JUNK). Pokud již máte spam uložen v této složce a e‑mail se v ní nenachází, přidejte požadovaného odesílatele do whitelistu domény, abyste serveru pomohli s jeho kategorizací a tedy s určením, zda se jedná o spam. Pokud však ani po zařazení příjemce na whitelist e‑mail nepřijde do vaší schránky, kontaktujte naši zákaznickou podporu, kde ihned v žádosti uveďte, čeho se e‑mail týkal, a tedy odkud, kam byl odeslán a přesný den, čas.

Proč se e‑maily ukládají do složky SPAM?

Určitě se vám stalo, že některé e‑maily, zejména reklamní, byly serverem automaticky uloženy do složky nevyžádané pošty/SPAM. Důvodem je především to, že tyto zprávy byly několika zákazníky označeny jako SPAM, čímž odesílatel získal špatnou pověst. To může být samozřejmě výhoda, protože vás to ušetří zbytečného množství nevyžádaných e‑mailů.

Ale co když jsou vaše správné e‑maily označeny jako SPAM? Nejčastějším důvodem je chybějící záznam SPF a DKIM, který ověřuje doménu a signalizuje serverům, že se jedná o bezpečnou doménu. Pokud však tyto záznamy máte zapsané a přesto tento problém registrujete, zde je třeba zkontrolovat hlavičku konkrétního e‑mailu, který je již ve složce SPAM, a zjistit, proč je právě tato zpráva ve SPAMu.

Chodí vám do schránky hodně nevyžádané pošty?

Můžete proti tomu bojovat úpravou nastavení – úrovní filtrování nevyžádané pošty, označováním zpráv jako nevyžádané, zařazováním na černou listinu nebo používáním filtrů. Můžete však také pomoci serveru toto množství eliminovat tím, že v poštovním klientovi označíte nevyžádané e‑maily jako SPAM. E‑mailové zprávy označené uživateli v poštovních klientech jako SPAM jsou penalizovány několika algoritmy na základě jejich vyhodnocení a mohou být pak úspěšněji označeny jako nevyžádaná pošta.

Pokud se jedná o konkrétního odesílatele, můžete jeho adresu přidat do černé listiny v administraci.

Pokud dostáváte nevyžádanou poštu od různých příjemců, ale mají stejný předmět nebo tělo, můžete použít filtry určené k tomuto účelu, kde můžete zprávy odstranit nebo přesunout do požadované složky ihned po příchodu na server podle specifik zprávy.

Další možností je upravit úroveň filtrování spamu, která se nachází přímo v nastavení e‑mailu. Na výběr máte tři možnosti, a to nízkou, střední a vysokou. Popis jednotlivých úrovní naleznete dříve v tomto článku.

Poslední aktualizace: